Overzichten vogels en foto's

vrijdag 8 april 2011

Kleine vogeltjes

Eigenlijk ben ik op zoek naar de Groene Specht, die zich in al die tijd maar niet door mij wil laten vastleggen. Een rondje door het Brediuspark in Woerden dus: ik hoor de specht bijna meteen als ik het park inwandel, maar vinden, ho maar.

Het is nesteltijd: ik volg een tijdje een Winterkoning die druk allerlei spul het nest in sleept. Ondertussen schreeuwt een Zwartkop om de aandacht van zijn vrouwtje en vliegen Tjiftjafs, Pimpelmezen en Staartmezen zingend rond. Ik krijg ze ondertussen door de nieuwe bladeren niet al te best meer op de foto. Gelukkig zitten de Roodwangschildpadden, die hier blijkbaar door een onverlaat zijn losgelaten, rustig op de plek waar ze al weer jaren zitten.




Bij de educatieboerderij staan een paar bijenkasten waar het nu een gaan en komen is van de Honingbijen. Op een paar meter afstand maak ik een paar foto's, maar het gezoem geeft toch wel kriebels. Leuk te zien dat deze bijen bijdragen aan de bestuiving: de bolletjes stuifmeel aan de poten zijn goed te zien.
Een oude bekende zogenaamde Parkgans poseert nog even protesterend voordat ik een stukje verder ga.
Een paar honderd meter buiten het park, op een begraafplaats, huist al jaren een Bosuil.Het beestje zit meestal heel suf te slapen, maar deze keer is ie zowaar wakker. Eindelijk de ogen op de foto!

Ook hier zoek ik nog even naar spechten want in de bomen zitten veelbelovende gaten. Maar ik moet het doen met Boomkruipers en Boomklevers. En met een uit volle roodborst zingende Roodborst.....


Het zijn vandaag dus weer allemaal "gewone" vogeltjes. En waarom ook niet?

Geen opmerkingen: