Overzichten vogels en foto's

donderdag 28 april 2011

Spin

Al heel lang staat er onderaan deze pagina een foto van een Bonte Springspin, gemaakt met de macro. Vandaag zat er een Schorsmarpissa op een kozijn aan de voorkant van ons huis: weer eens een kans om met de nieuwe lens de ogen van een spin te fotograferen. Niet makkelijk, maar bij deze soort zitten die ogen wel fijn aan de voorkant van de kop.
Eerder vandaag -na een bezoekje aan mijn moeder- even naar Reeuwijk om te zien of de sternen daar willen poseren. Helaas breekt op dat moment een buitje los, dus ik moet het doen met wat somber licht. Onderweg naar de plas zingen de Rietgorzen en de Rietzangers me toe. Een stoer exemplaar blijft lang genoeg doorgaan om lekker foto's te kunnen maken.

Op de plas vliegen inderdaad een stel Visdieven, de Zwarte Stern is er niet. Door de stevige wind staan de vissers soms stil in de lucht, en dat geeft me de kans om de anders zo snelle en wendbare vogels op de plaat te zetten.


Ik jaag nog een poosje achter een Tuinfluiter aan, maar die krijg ik niet vrij voor de lens. In het gras ontmoeten twee Fazantmannen elkaar: dan kun je wachten op heibel. En dat komt er dan ook.


Het regent ondertussen stevig, dus inpakken maar weer. Als ik thuis ben, zie ik dat spinnetje. Een wat groter exemplaar van rond een centimeter. Uit de hand -wat echt niet simpel is bij macrofotografie- probeer ik deze Schorsmarpissa (dank moderator Joost van Waarneming.nl) in de zon zo scherp mogelijk te schieten. Het beestje werkt brutaal niet mee, want hij zit liever onder een steen. Maar toch.....

's Avonds na het eten wandel ik nog even langs de polder. In het gras verstopt een enorme Haas zich tevergeefs. In de verte maken twee andere amok. Springend en boksend vechten ze het uit. Ik zie geen winnaar als de rust weerkeert.




Geen opmerkingen: