Overzichten vogels en foto's

zondag 17 april 2011

Soms zit het mee...

Dit weekeinde weer eens fijn opgetrokken met Peter, Frank en Robert van der Meer, mijn onvolprezen mentoren als het om vogels gaat. Eerst gisteravond even een vreemde Tjiftjaf controleren, maar die komt niet in beeld. Wel trekken tien Lepelaars over, vinden we een jagende man Bruine Kiekendief en lukt het om een bijzondere kruising (hybride heet dat) tussen een Kuifeend en een Ringsnaveleend vast te leggen, zij het matig in de invallende duisternis.
Op de recreatieplas zitten een boel Kleine Mantelmeeuwen en Visdieven, waartussen Frank een "verdachte" meeuw ziet, waarschijnlijk een derdejaars Pontische Meeuw.

Rechts op de buis, een verdachte meeuw
Bij de Haarrijnse Plas bij Vleuten is een Draaihals gezien. Voor de tweede keer in mijn leven doe ik een poging voor die soort. Samen met Maria van Antwerpen zoek ik het gebied door, maar nee... Wel lukt het om voor het eerst een Groene Specht op de foto te zetten!  Blij dus. Verder Kneutjes, Graspiepers en mijn eerste Blauwborst van dit jaar, al keert ie mij z'n rug toe.


Terwijl Peter en zijn jongens bij De Kwakel de Iberische Tjiftjaf scoren, druip ik zonder Draaihals af naar de Groene Jonker, waar ik de mannen zal ontmoeten. Samen wandelen we door het gebied dat langzaam in de zomerstemming komt. Dwergmeeuwen, een Tapuit, een stel Waterrallen en twee verdwaalde Chileense Flamingo's zijn de hoogtepunten. Maar het snorren van de Snor, de zang van de Rietzanger en de balts van een Brilduiker is ook leuk, terwijl een "hoempende" Roerdomp ons tijden in het riet laat staren. In de lucht vinden we Wulpen, een Kluut, Zwartkopmeeuwen en een jagende Slechtvalk. En dan nog talloze eenden: Berg-, Kuif- en Tafeleend, Pijlstaart, Zomer- en Wintertaling zwemmen rond, samen met een paar Geoorde Futen. Ook de weidevogels zijn er volop: Tureluur, Zwarte Ruiter, Grutto, Scholekster, Oeverloper, Kleine Plevier, Witgat en mijn eerste Kemphanen van dit jaar. Kortom; de Groene Jonker blijft de moeite waard! Al heb je meer aan een verrekijker dan aan een fototoestel op dit moment: de vogels moeten blijkbaar weer een beetje wennen aan mensen en blijven vrij ver weg. Een overzichtje..... 




Zo lijkt het nog meer een steltloper: de Grutto


Twee roze bollen in de verte: Flamingo's!

Geen opmerkingen: