Overzichten vogels en foto's

zaterdag 12 juli 2014

Gentiaanblauw

Nog meer geheimen die uitkomen: het Gentiaanblauwtje vliegt in het park de Hoge Veluwe. Gert Vonk en ik rijden er heen. Het zou een nieuwe soort voor onze lijst zijn.

We stoppen eerst even bij een velde waar tientallen Grote Parelmoervlinders te vinden zijn, samen met honderden Heivlinders en Zandoogjes. Een feestje om daar rond te struinen. Een enorme grote vlieg trekt mijn aandacht. Thuis kan ik niet vinden wat het precies is, maar leuk is ie wel!

Heivlinder
Grote vlieg?

Grote Parelmoervlinders

Hooibeestje
Boven en onder: Bosparelmoervlinder. Mijn eerste ooit

Bruine Vuurvlinder, ook nieuw voor mij
Boomblauwtje
Een uitzoeker: zou het een Heideblauwtje kunnen zijn?

Gelukkig krijgen wij af en toe hulp van andere natuurliefhebbers die wat meer kijk hebben op de vlinders. Ook al weten wij de plek van de Gentiaanblauwtjes, ze herkennen is weer wat anders in dit palet aan mogelijkheden. Een paar lokale vlinderaars (heet dat zo?) bevestigt ons vermoeden en toont ons zelfs de Gentiaan met daarop de eitjes. We zijn zelfs getuige van het leggen van de eitjes op de waardplant. Daarvoor zitten we wel op onze knieën in het water dat zwart ziet van de bosbrand van een paar maanden terug. Mooi dat het herstel zo vlot gaat en de vlindertjes zijn gespaard. 






Zoals je ziet; uiteindelijk zitten de vlindertjes mak op mijn spullen. Gelukkig heb ik twee toestellen bij me om dat vast te leggen.

We rijden weer terug richting huis, maar stoppen nog even bij Veenendaal om even te zoeken naar de Zuidelijke Keizerlibel. Ook hier blijkt onze beperking, want we volgen een tijd lang een Grote Keizerlibel in ver veronderstelling dat dat de bijzondere is. Een boek van een voorbijganger helpt ons uit de droom….
We sluiten de barre auto-, wandel- en fietstocht af met een Weidebeekjuffer die we tot nu toe alleen in Brabant zagen, een Raaf en een Zwarte Heidelibel die glanst in de zomerzon. Besmeurd en oververhit rijden we naar huis. Wat een dag...





1 opmerking:

Maria zei

Dat ik deze blog nou gemist heb......Wat een prachtige vlinder en weidebeekje! En gefeliciteerd met je eerste bosparelmoervlinder! Het bruine vuurvlindertje is ook niet verkeerd. Erg leuk allemaal.
groet,
Maria.