Overzichten vogels en foto's

zondag 1 april 2012

Kroonjuwelen

Het weer is veel beter dan voorspeld, merk ik als ik veel te laat opsta om mijn oorspronkelijke plan uit te voeren. Ik had het idee om weer naar Overijssel te gaan om eindelijk de Korhoen op mijn lijst te zetten, maar dat hoeft nu niet meer.

Maar ik heb nog een opgave: het testen van mijn nieuwe 5D Mark II met de 400mm en een 1.4 extender. Met die combinatie heb ik dus 560mm full frame, al zeggen veel tests dat het veel scherpte kost. Ik ga naar Reeuwijk, altijd wat te zien daar.

Op de plek waar ik eerder al de Cetti's Zanger heb gefotografeerd, hoor ik al in de auto het kenmerkende geluid van dezelfde zanger. Ik vind het beestje gemakkelijk, maar moet net als de vorige keer alles uit de kast halen voor een plaatje. 




Meer dan honderd foto's, vooral van rietstengels, en veel tijd verder concludeer ik dat hij erop staat. Maar blijkbaar vind de Cetti's het niet genoeg want hij komt op een paar meter van de auto in een boompje zitten: te dichtbij voor mijn proefopstelling. En weer achter takjes. Dat ziet er, na snel wisselen naar de 7D met een 70-300 lens, dan zo uit...


Maar, niks te klagen dus. Ik wandel naar kijkscherm van de Surfplas, waarachter een koppeltje Krooneenden zwemt. Die Krooneenden zijn in de zomer toch één van de trekpleisters van dit gebied. Heel rustig wacht ik de eenden af, die langzaam op mij toe zwemmen, het vrouwtje permanent duikend. De nieuwe combinatie blijkt op deze afstand -je bent toch gevoelig voor beweging met zo veel millimeters- prima te werken.




Lekkere timing (geluksshot) 



Het gaat lekker. In de bomen en het riet zit van alles, en ik ga achter een Fitis aan omdat ik die dit jaar nog niet op de plaat heb. Lang blijft het vogeltje in het riet zodat ik dezelfde problemen heb als met de Cetti's, maar uiteindelijk gaat de Fitis in een boompje zitten.



Ik vind het mooi zo, en rijd via Twaalfmorgen, waar een groep Grutto's dut, richting Woerden. Bij Driebruggen valt mijn oor op een Tjiftjaf, de olijfgroene tegenhanger van de Fitis, en ik stap even uit. In de kapitale tuin van een huis zitten Ringmussen, de Tjif dus, Vinken, Heggenmussen, Eksters en een stel verliefde Houtduiven.





Niet alle foto's zijn even goed, maar dat was altijd al zo. Met een beetje extra aandacht voor de stabiliteit lukt het blijkbaar om met de full frame extended telelens prima plaatjes te maken. Binnenkort maar een een opstelling verzinnen om objectief het verschil te onderzoeken. Als het weer regent, denk ik....

3 opmerkingen:

Maria zei

Met recht Kroonjuwelen! Prachtig "veer"-scherp!
en sowieso een mooie blog met lekker veel geslaagde vogeltjes en weer die Cetti...-;)
Ik heb bij de Haarrijn ook nog een poging gewaagd naar de midd zaagbekken,noppus, maar mogelijk toch een geoorde fuut.
groet,
Maria

Huib zei

Mooie foto's.
Je bent weer lekker bezig
groet
Huib

Ghita Carpediem zei

Wat heb je die krooneenden supermooi en close erop staan.
En die zangertjes in het riet, ik vind het mooie plaatjes, die beestjes laten zich zo moeilijk zien.
groetjes Ghita