Overzichten vogels en foto's

vrijdag 2 december 2011

Poelgeest reprise

Ik ben net mijn spullen aan het inpakken als Jan Wierda opnieuw de Buidelmees meldt, op dezelfde plek waar ik woensdag tevergeefs zocht naar dit vogeltje. Ik bel Fred Klootwijk, die gelukkig in de gelegenheid is om ter plekke te gaan. Terwijl ik naar huis trein om toch even de hond uit te laten, belt Fred terug: de mees is in beeld.
Dus kleed ik me om, laat de hond uit en ga opnieuw naar Warmond. Ik ben op 9 minuten afstand als Fred weer belt: de vogels zijn net het gebied uit.... Ik keer niet om, want vogels vliegen ook wel eens terug.

Ik tref Fred in wanhoop, dus geef ik hem een stevige knuffel. Hij vind het allemaal erger dan ik, al wil ik natuurlijk graag die Buidelmezen zien. Wim van Yperen (kiekjesdief.nl) is er ook weer, Rob Floor, Jan Wierda dus, en de zoon van Fred, en nog een paar. Zoeken dus.

We staan een eind van Fred als hij woest beweegt als teken dat hij 'beet' heeft. Ik krijg een fiets en race naar Fred die me de mees wijst. Geweldig!


Terwijl de zon een spelletje speelt schiet ik met steeds wijzigende waardes (van ISO160 tot 2000) 587 foto's. Dat wordt hard nabewerken vanavond, maar dat moet dan maar. We ontdekken uiteindelijk drie van die prachtige vogeltjes, die naar hartelust de pluizen uit de sigaren trekken. Het is een mooi spectakel van rondvliegende pluizen, de beste indicatie waar de mezen zich bevinden. Want zonder dat zijn ze ondanks de prachtige natuurtinten best lastig te vinden in het rietlandschap.


Ik hou uiteindelijk een stuk of veertig foto's over die best de moeite waard zijn, zeker bij de eerste ontmoeting met een nieuwe soort. En het gedrag is leuk om te volgen; soms verdwijnen de vogels geheel in de pluizen!
De mezen zijn een uur te volgen waarbij er korte ontmoetingen plaatsvinden. Ze blijven op redelijke afstand, maar een enkele keer moet ik mijn lens toch van de 8 meter focus halen omdat er één dichterbij komt. Als dan ook nog het zonnetje schijnt.....







Het zonnetje dooft achter een paar donkere wolken, en de vogeltjes vliegen plots een eind verder. We dollen nog wat met elkaar (vogelaars zijn zo vrolijk na zo'n sessie!) en ik praat met Fred nog wat na in de auto. En bedank hem natuurlijk weer hartelijk voor zijn hulp: goeie vent, die Fred!

Foto: Fred Klootwijk
De terugreis is in de avondspits, maar dat geeft niet. Van Fred krijg ik nog een actiefoto, waar ik voor dit verhaal graag gebruik van maak.

Ik ga tevreden een filmpje kijken op de huiselijke bank.

7 opmerkingen:

Maria zei

Hele mooie vogeltjes!
Mooi geplaat!
groet,
Maria

JeroenBes zei

Ha die Paul,

Gefeliciteerd met weer een nieuwe soort.
Prachtige plaatjes met een sappig begeleidend verhaal. Leuk man!
Nou is wel effe genoeg met soorten scoren, want je komt te close bij mij in de buurt !!!

Tot laters somewhere outside !
Jeroen

Strakke foto trouwens van mij en Gert daar op die Brouwersdam, alleen kijkt Gert zo serieus :).

Loes Belovics zei

Hallo Paul,
Ik volg al een tijdje met veel plezier je vogel-belevenissen, steeds weer genieten als je wat moois voor je lens weet te krijgen, zoals dit buidelmeesje, super!
Groet
Loes

Max zei

Hoi Paul,

Ja was gezellig gister bij de Buidelmezen. En je hebt een leuke serie foto's gemaakt van deze prachtige beestjes.
Op naar de volgende soort.

Max, maxbirding.blogspot.com

Marianne zei

Wow Paul!!!! Wat een prachtige serie en wat fijn dat jij (en Fred e.a.)ze toch hebt kunnen terugvinden. Jammer dat ik het gisteren niet wist, anders had ik ook die kant op gegaan 's middags. Nu maar hopen dat ze er nóg een keer zitten.

Groet,
Marianne

Ghita zei

Hallo Paul,
Ik kreeg de link naar jouw blog van Loes.
Wat heb jij de buidelmezen er toch prachtig op staan. Ik was er gisteren ook, met mijn kleine panasonic Lumix camera. En dan merk ik toch dat je met een Spiegelreflex camera toch heel wat betere foto's maakt.
Het was een mooi moment, we hebben daar met zijn allen staan genieten van dit vogeltje
groetjes Ghita

Incanto Images Fotografie zei

Yes, het is je gelukt, gefeliciteerd. Wat is het een lief vogeltje om te zien, en dan met zijn koppie tussen de sigaren, dan is hij helemaal één met de pluisjes.
Het is je gelukt, je hebt vast een goed weekend.

Groetjes Von