Overzichten vogels en foto's

woensdag 30 november 2011

Poldertje Poelgeest

Vriend vogelaar Fred Klootwijk meldt mij een stel Buidelmezen in zijn thuispolder in Warmond. Buidelmezen....die wil ik nog! Op voorhand jaloers op de foto's van Fred reis ik op mijn vrije dag naar Warmond. Lekker zonnetje, beetje veel wind.


Ik ben niet alleen. Een stuk of tien vogelaars staan verspreid rond de plas te staren naar de Lisdodden waarin de Buidelmees meestal foerageert. Ik staar een paar uur moedig mee, maar geen Buidelmees.
Niet dat ik me verveel: Watersnippen, Wintertalingen en Krakeenden genoeg. En leuke mensen! Ik tref Marianne Wustenhoff, Wim van Yperen en Adri de Groot. En als die de mees niet kunnen vinden, dan is ie er ook niet.





Dus richten op andere zaken. Het gekrijs van een stel ruziënde Torenvalken, bijvoorbeeld. Waarover het gaat is onduidelijk, maar de twee vliegen vechtend een dakgoot in waarbij één van de twee een Ippon scoort door de ander op de rug te leggen. Een paar Eksters worstelen mee en plukken het slachtoffer, dat wel weer opvliegt.




Niet de beste foto's, maar wel een leuk tafereel
Over de polder vliegt een Roerdomp het riet in. Vlugge foto's daarvan zijn niet optimaal, maar we hebben een idee waar de vogel zit en vinden de Roerdomp uiteindelijk sluipend door het riet. Volgens Fred best bijzonder op deze plek.





Ach, toch nog wat, al zit die nieuwe soort er niet meer in. Samen met Marianne vertrek ik naar Katwijk waar twee Toppers in de Rijn moeten zwemmen. Met de aanwijzingen van Fred, die ons van huis uit begeleidt, vinden we de eenden vrij gemakkelijk, en één van de twee komt ook nog lekker in de buurt.





Volgens Marianne is dit "een dag met een dip, maar toch een topper." En daar doe ik het maar mee.

6 opmerkingen:

Fred Klootwijk zei

Hoi Paul,

Wat een geweldige serie van die vechtende Torenvalken...en die Roerdomp is prachtig en als klapper een geweldige Topper. Wat een heerlijk verhaal, ik merk dat je een leuke en zeker zonnige dag hebt gehad. Ik lees wie er allemaal nog meer waren, leuk dat je Max hebt gezien. Hij was samen met mij op de eerste Buideldag. Ook weer een topper is de link naar mijn Buidelmees-foto's. Heb ik ook iets om van te genieten... om af te sluiten....mijn eigen Poldertje Poelgeest weet nu ook weer dat Paul is geweest...heeft na de Citroenkwikstaart (die prachtige foto's) een jaar geduurd maar dan ben je er ook weer helemaal... Paul is Back in the Polder. Jammer dat we elkaar niet even hebben kunnen spreken maar dat komt...snel "Terug naar Oegstgeest"..laat ik je het geboortehuis ed.van Jan Wolkers zien.

groeten en veel fototoppers toegewenst

Fred

Anoniem zei

Hoi Paul,
 
Ik heb geprobeerd om op jouw weblog een reactie te plaatsen maar dat lukt me niet.
 
Kennelijk is er iets mis in die polder Poelgeest.
Ik heb daar de citroenkwik gemist en nu jij daar de buidelmees, misschien komt dat van hogerhand (Fred??)
 
Jammer want de buidelmees is niet zeldzaam maar je ziet hem toch maar zelden, ik had gelukkig gisteren meer geluk
nadat ik ben gaan rijden na een tip van Fred.
 
overigens heb je toch hele leuke dingen gezien (Roerdomp, Topper) ze staan al wel op je lijst maar je ziet ze toch niet dagelijks,
het tafereel en de foto’s daarvan met de torenvalken is ook fantastisch zoiets zie je ook niet dagelijks
 
Tot ziens,
 
John
 

Fred Klootwijk zei

Anoniem? ....Anoniem zei...enz.
zie voorgaande reactie...

...dat Hogerhand (Fred?) mogelijk de Buidelmees heeft weggejaagd?....kon gelukkig achterhalen dat het John van Gestel was...beetje gelijk heeft hij wel...

Het is bij ons in het Poldertje Poelgeest gebruikelijk dat zeldzame soorten er maar heel kort verblijven...daarna jaag ik mijn van Hogerhand geschonken Giervalk over Poelgeest. Paul jij was er pas op de derde dag dus ja dan heb je pech...
Anoniem zaken melden op een blog....over andere vogelaars....zeker Brabants...haha


Fred Klootwijk

p.s.
wel tekenen met John....ja..stoer en dan zijn achternaam weglaten. Iedereen heet John...

Maria zei

Hey Paul,
Heel leuk die judowedstrijd van die valkjes!
En Roerdomp en Topper, ik zou het geen dipje noemen...;-)
Die Buidelmeesjes is toch ook redelijk in de buurt voor Frans, ik zal hem tippen. Mooi verhaal heb je er weer van gemaakt!
groet tot bij de Zeearend of zo!
Maria

Incanto Images Fotografie zei

de dip is jullie gevoel, maar had er graag bij gestaan, je hebt een top dagje. Aparte mooie foto's van vogels.

Groetjes Von

Millhouse Photography zei

Wow! What a kestrel battle!