Overzichten vogels en foto's

donderdag 2 februari 2012

Maria en Huib

De titel is een credit voor Huib en Maria die mij op het pad zetten van een Goudvink in onze regio. Al waren ze zelf blijer met de Chileense Smient, die natuurlijk ook mooi is, maar qua status toch gewoon in de categorie Nijlgans en Fazant valt.


Bij Kamerik stel ik mijn camera op, aan de rand van de plas waar meer dan vijftig Grote Zilverreigers voor de ijskoude oostenwind schuilen. Op de plas veel Smienten en een paar bergeenden. In de bomen nog Aalscholvers en Blauwe Reigers, maar de witte dotten op de kant overheersen.


Het is dus koud, en het lukt me niet om de Goudvink te vinden. In de bomen veel Putters, Vinken en Mezen. Ik tref een Koperwiek en de Grote Bonte Specht die druk aan het hakken is.


Ik zit al weer in de auto op te warmen als de prachtige man Goudvink zich naast me in de struiken meldt. Wat een mooi beestje! Het is niet de eerste keer dat ik een Goudvink op de foto zet, maar iedere keer is speciaal, en zeker in deze regio zijn ze best zeldzaam. Hij blijftt alleen een beetje tussen de takken, hoe lang ik ook wacht. Ach, de natuur....



Er is nog licht, dus ook die Chileense Smient maar even opzoeken. Precies op de door Maria aangegeven plek wandelt de eend tussen de Meerkoeten de kant op, aan de kant van een singeltje waarin tientallen Wilde Eenden en een paar Smienten zwemmen. Leuk vergelijken.






Huib en Maria vonden ook nog een mutant van een Meerkoet: vreemd beestje zo tussen al het diepzwart.


Ik ga naar huis, en rijd langs de rietkragen richting Woerden. Ik ben niet eens verrast als ik een Roerdomp op het verse ijs tref. Als altijd blijft de reiger rustig staan terwijl ik vanuit de auto wat foto's schiet. Ook altijd weer bijzonder, al zijn ze met ijs op de sloten vaak wel aardig te treffen.




Zo lekker in de buurt zo veel leuks, en al weer genoeg tijd en licht om na het werken even te vogelen. Het gaat de goede kant op, al zullen de komende dagen nog even de dikste jas vragen.

7 opmerkingen:

Loes Belovics zei

Wat een moois toch allemaal, genieten!
Vooral van de combi van zilverreigers en smienten, super!
Gr. Loes

Gonnie van de Schans zei

Weer veel verschillende soorten weten vast te leggen. Je noemt er zo een aantal die ik heel graag zou fotograferen: de roerdomp!, de putter en de goudvink.
Super hoor.
Groeten, Gonnie

Maria zei

Hoi Paul,
Dat is een hele eer om zo in je titel te belanden!
We zoeken de Goudvink vast nog een keer op, voor de superfoto zonder takjes enzo.
Groet en tot ziens.
Maria

Gerrit zei

Ach, kom eens langs. In mijn achtertuin zitten soms vier goudvinken tegelijk. Mooi man: met een kopje koffie lekker warm achter het raam op goudvinken wachten.

Incanto Images Fotografie zei

je hebt een mooie dag gehad, wat een verschillende soorten heb je op de kiek, je bent vast met een glimlach thuis gekomen. De roerdomp zo dichtbij, een soort die nu even dichterbij komt..

Groetjes Von

maxbirding.com zei

He Paul,

Gefeliciteerd met de Giervalk. Eindelijk! Ik had hem afgelopen zondag nadat ik ook al een keer voor niets ben gegaan. Maar ik hoorde van Fred dat jij al vaker voor niets bent langs geweest.
Ik heb trouwens een nieuwe site, www.maxbirding.com

PW Fotografie zei

Beste Gerrit,

Zodra ze in Drenthe riolering aanleggen, kom ik graag een keer kijken.