Overzichten vogels en foto's

zondag 12 februari 2012

Zee-eend

De Grote Zee-eenden op de Reeuwijkse surfplas hebben ons -Gert Vonk en mij- de afgelopen week best zoet gehouden. Kreeg ik hulp van Dorus Duits, vandaag is het mijn beurt om Gert te helpen om eindelijk die eenden te vinden.

Maar eerst even naar Alphen aan den Rijn, koffie drinken bij moeders. Dan even naar de Zegerplas waar ik de familie Schonewille tref die aangeeft dat er niks bijzonders is. Nou ja, het gewone spul, waaronder deze bijna makke Aalscholver.


Dan contact met Gert. Natuurlijk wil ik hem helpen, en ik wil graag nog een plaatje van die verdwaalde eenden.
De plas is de laatste twee dagen verrassend dichtgevroren. Er zijn nog maar een paar wakken waarin de bewoners geconcentreerd aanwezig zijn. Dat maakt het zoeken makkelijker, en het is nu mogelijk veel verschillende soorten dicht bij elkaar te zien. Brilduikers, Nonnetjes, Dodaars, Krakeenden, allemaal in één kijkerbeeld. En in de verte: de Zee-eenden. Gert blij, maar nu nog een foto.



We rijden naar de andere kant van de plas, wat ook nog een best stuk wandelen met bepakking inhoudt. Maar dan hebben we ook een goed beeld op de dwalers, die in de buurt zwemmen, poetsen en duiken van de nu wel bekende Witkopeend. Ik maak mijn foto's van wat er zoal voorbij komt.










Ik ben nu wel klaar met de winterkou. Laat het voorjaar maar komen.

2 opmerkingen:

Maria zei

Ja, he, ....we zijn er helemaal klaar mee!
Maar die Grote Zee-eend is wel erg leuk hoor.
En je "gewone" Aalscholver is toch weer een plaatje!
groet,
Maria

De Reptons zei

Paul,

Fraaie verzameling eenden heb je vast weten te leggen. Vooral de aalscholver staat en mooi scherp op. gelukkig is de dooi ingetreden voor je....

groet,