Overzichten vogels en foto's

zaterdag 23 april 2022

Geen Huismus

Het gebeurt wel eens dat iemand beweert dat het fotograferen van een vogel eenvoudig is. Mijn vaste tekst is dan "maak maar eens een goede foto van een Mus". Een Mus bestaat niet, er zijn verschillende mussen en ik heb al een paar soorten kunnen vastleggen. Maar de Italiaanse Mus heb ik nog niet kunnen zien, tot vandaag. Afgelopen week werd zo'n Mus in Garderen gevonden, en dat is best knap aangezien de verschillen niet heel groot zijn: geen loodgrijs, maar een bruin kopje en wat witte vlekjes. Goed opgemerkt dus. Heel vogelend Nederland zoekt het beestje op, want het is de eerste ooit in Nederland. En dus sta ik zelf voor de opdracht een goede foto te maken van een Mus. In de vroege ochtend terwijl de Italiaan druk heen en weer vliegt met voedsel voor de jongen, denk ik. Moeder Mus, een doodgewone Nederlandse, helpt afwisselend mee.
De eerste blik, bovenop het dak
Vette buit
Het bruine kopje duidelijk zichtbaar
Ik maak de plaatjes en ga na een uurtje babbelen met vrienden en bewonders uit de buurt nog even wandelen in Landgoed Bylaer even boven Barneveld. Een Raaf vliegt over, en de Boomleeuwerik baltst. Het is een mooie dag, met een nieuwe soort op mijn Nederlandse lijst! Een Mus, dat wel......

3 opmerkingen:

Unknown zei

Mooi verhaal Paul!!
En de foto's zijn prima gelukt.
M'n vader vertelde al dat je een blog zou posten over de Italiaanse mus...

Met vriendelijke groet,
Marco Bettink
Garderen

Frans zei

Hallo Paul, mooi die mus, ook al is het maar een mus, het is wel een bijzondere!
Mooie platen.
Groeten
Frans

Maria zei

Hoi Paul,
Best wel een eindje uit de buurt voor een mus....ahum ;-)
Ik vind het nog geeneens een knapperd. De Spaanse heeft net dat fellere over zich en het mooie, daarvoor moet je bij de ringmus zijn..maar : een nieuwe soort en dat is toch heel leuk ,want met zo'n levenslijst nog knap lastig.
Groetjes Maria