Overzichten vogels en foto's

zondag 17 april 2022

Tuin

Het voorjaar is weer begonnen. Heerlijk om bij aangename temperaturen te wandelen, veelal gewoon in de buurt. Blauwborsten, Rietzangers, Rietgorzen en de eerste Snor of Sprinkhaanzanger op de foto proberen te zetten. Zo ook vandaag; ik struin in de zon Ruygenborg af, een klein rietgebied bij Nieuwkoop. 

Cetti's Zanger


Blauwborst (archief)

Het is heerlijk! Maar erg goede foto's maak ik niet. De vogeltjes zingen als gekken, maar toch nog wat te diep in de begroeiing. Na een rondje Groene Jonker ga ik naar huis, wielrennen kijken...

En dan, zo'n tien kilometer voor de finish, appt Robert van der Meer in de appgroep die we al wat jaren actief hebben in onze Stichtse regio: Zeearend boven zijn huis, zo'n achthonderd meter bij mijn huis vandaan. En dus sprint ik naar buiten met de camera die nog op tafel staat, en inderdaad zie ik boven de wijk waar Robert woont een Buizerd een Zeearend opjagen. Ze vliegen hoog maar langzaam naar noord, en ik kan een paar plaatjes maken. Goed te zien hoe groot zo'n beest is ten opzichte van een Buizerd, toch ook al een best formaat vogel. 




In vogelaarstaal heet dit een tuinsoort, een soort die je dus vanuit de eigen tuin kunt waarnemen. En op dat lijstje is een Zeearend redelijk bijzonder....


2 opmerkingen:

Maria zei

Uitslover !
Lekkere tuinsoort 😂😊
Groetjes
Maria

Frans zei

Ha ha een nieuwe tuinsoort! Mooie waarneming Paul.
Groetjes
Frans