Overzichten vogels en foto's

maandag 26 maart 2012

Pallas

Het is gisteren al laat als ik zie dat ik langs een nieuwe soort ben gereden. Bij Laren zit een Pallas' Boszanger die ik nog niet op mijn lijst heb. Wat te doen, op een werkdag?

Afspraken verzetten, en gaan. Ik word nog een echte twitcher die alles uit de handen laat vallen voor een nieuwe soort, tenminste als het zo in de buurt is met zulk lekker weer...

Dat het een echt gewone dag is merk ik als ik medestanders zoek: iedereen blijft gewoon aan het werk of op school. Maar, als ik aankom in het bosje waar de vogel zou moeten zitten, kan ik aansluiten bij een leuk gezelschap van deeltijdwerkers, winkellui en pensionados (denk ik). Maartje en Pieter Doorn, Trudy Winthorst en Gary Bakker en nog wat anderen zoeken het geluidje achterna dat zich door de bomen verplaatst. Best lastig om in een bos een klein groen vogeltje te vinden! Heel af en toe zien we de zanger voorbij schieten, maar lekker voor de foto gaan zitten doet ie niet.


Natuurlijk stikt het van de Vinken, Kool- en Pimpelmezen en een enkele Glanskop, wat het alleen maar lastiger maakt. Alles wat beweegt wordt snel bekeken, maar het gaat nu even om die ene. Die vrij moeilijk blijkt.


Tot ik de vogel redelijk vrij in beeld krijg. Ik wenk de anderen waarna we vervolgens de Pallas' Boszanger een minuut of tien kunnen volgen terwijl hij spinnetjes uit de takken vangt. Met en zonder autofocus, het is een hele toer om tegen het licht in door alle takken een behoorlijk plaatje te maken.






Zo zie je maar; net dat ene moment waarop de focus klopt en het zonnetje op het oogje schijnt telt. Je kunt gelijk alle andere foto's weggooien (wat ik natuurlijk graag doe. Er kan er maar één de beste van de dag zijn!).


We kletsen nog wat na terwijl een Rode Eekhoorn door de bomen snelt en de Pimpelmees in en uit zijn holle boom glipt. In de lucht miauwen de Buizerds. Morgen maar weer gewoon aan het werk (Teus, dank voor de flex!).

7 opmerkingen:

Maria zei

Ik zat gewoon op WN de soorten te bekijken tot ik de Pallas zag...in laren....Gelijk dacht ik: Zou Paul er geweest zijn? en zoja, er een blogje aan wagen: YES!
Heel leuke waarneming met veel geduld en gespeur.En mega lastig met al die takjes om scherp te krijgen wat je toch gelukt is. Chapeau!
Lekker weer een nieuwe soort!
En ja idd weer gewoon werken morgen...
groet,
Maria

PW Fotografie zei

En weer een klasse-foto, Paul. De plek is vlakbij waar ik geboren ben. Ben er zelf nog niet naartoe geweest.

Hartelijke groet,

Erik de Waard

Gonnie van de Schans zei

Klasse waarneming zeg. Ik heb er nog nooit van gehoord en vind hem wel wat weg hebben van een goudhaantje. Het is je gelukt om hem duidelijk vast te leggen.
groeten, Gonnie

Fred Klootwijk zei

Hoi Paul,

Eindelijk weer een berichtje uit Oegstgeest.
Je zit net als ik achter veel te kleine Vogeltjes aan. Moet je mee oppassen!
Ze zijn niet scherp te krijgen door alle takken een hele toer met of zonder autofocus schreef je. Ik weet er alles van na de Humes en de niet te fotograferen Cetti's bij ons. Dat is geen Reeuwijker.

Wel echte klasse plaatjes van deze Pallas. Je kunt het wel!!! met en zonder autofocus!!
geweldige serie...ik vind het prachtig die kleine ADHD vogeltjes
Ze hebben voor mij een nieuwe verse Humes gestuurd naar Katwijk..deze is iets beter te doen.
We hebben er nu dus 2 om mee te spelen.....

Paul hoop je snel weer eens te treffen

groet en veel succes (gelukkig heb je weer eens een nieuwe soort)
het schiet niet echt op he als je al zoveel hebt...

FRED

ik blijf je volgen dat weet je.....

De Reptons zei

Hoi Paul,

Fraaie waarneming van een vogels soort waarvan wij het bestaan niet kende!
Vooral de een-na-laatste foto is echt en fraaie,

groetjes,
De Reptons

Marianne De Vogelkijker zei

Paul twitcher,

Een foto met het lichtje in het oog, het zonnetje en een mooi nieuw soortje.... Knap gemaakt, DE foto. Jij was blij die dag!

Groetjes,
Marianne

Huib zei

Hoi Paul,

Hoe vind je zo'n vogeltje rijdend langs een weg ? Ramen open en naar buiten en opzij kijken ?
Overigens een mooi resultaat, gefeliciteerd !!

Huib