Overzichten vogels en foto's

vrijdag 2 maart 2012

Lawaaivogel

Ik ga achter de melding van Dorus Duits aan: bij de Reeuwijkse Plassen vliegt een Cetti's Zanger rond, en dat is best speciaal. Het is wel zo'n soort waarbij je weet dat het moeite gaat kosten om 'm te vinden, en waarbij je echt je best moet gaan doen om ook maar één goed plaatje te maken.

Ik stop op goed geluk ergens langs de plas, en hoor vrijwel meteen het kenmerkende harde roepje. Da's lekker. Maar dan moet je deze sneaky nog vinden.


Ik ontdek het vogeltje in het riet, maar plaatjes maken van dit beestje lukt bijna niemand. Gelukkig komen Rick en Grootvader Schonewille aanrijden -zij maken dankbaar gebruik van mijn geluk- zodat we samen kunnen zoeken.
Rick maakt tegenwoordig op professionele manier opnames van de zang van vogels, en hij heeft zijn resultaat eerder dan ik. We volgen de Cetti's terwijl die onderin het riet beweegt, en uiteindelijk naar een eilandje vliegt waar hij beter zichtbaar in een boom gaat zitten zingen. Wel wat meer afstand, maar wel redelijk vrij van takken die de focus belemmeren.


Op de plas ontdekken we ondertussen een Zwartkopmeeuw in zomerkleed. Lekker! Ik sta nog steeds uit de hand te fotograferen, dus helemaal top zijn de foto's niet. Maar, wel een leuke jaarsoort, zo vroeg in het jaar. Dat er precies op dat moment ook nog een Kleine Mantelmeeuw in beeld vliegt, is beginnersgeluk...


Terug naar de Cetti's Zanger. De zon lijkt een beetje door te breken, dus doe ik extra moeite om de vogel juist nu op de foto te zetten. Je bent er een poosje zoet mee, en heel veel foto's tonen slechts een vage vlek. Maar, uiteindelijk en met een beetje nabewerking levert de inspanning best een paar aardige foto's. 




De lucht betrekt weer, dus ik ga weer. Op de Mac toont het best aardig. Een tevreden vogelaar hier, dus....

3 opmerkingen:

kiekismichel zei

Zo die heb ik nog nooit waargenomen en jij hebt er mooie foto`s van en dat uit de hand!
Knap gedaan Paul.

Gr Michel

Maria zei

Hoi Paul Best mooie plaatjes?! Ik vind ze geweldig! en wat een mazzel dat je hem gevonden hebt. Vooral als je weet hoe groot die plas is......! Mooie meeuwen en mooie cetti. De lente is begonnen. Gefeliciteerd, het was vast genieten geblazen.
groet
Maria

Marianne De Vogelkijker zei

Ha Paul,

Een Cetti's zanger horen is inderdaad niet zo moeilijk, alhoewel in onze regio natuurlijk wel, maar hem op de plaat krijgen is inderdaad echt wel lastig. Ik vind het knap dat het je gelukt is, complimenten! De zwartkopmeeuw met vliegende bonus had je dus wel verdiend hoor.
Groetjes,
Marianne