Overzichten vogels en foto's

zaterdag 31 maart 2012

Vogels dus...

Op de site van ons vogelgebied zie ik dat er een stel Middelste Zaagbekken bij Vleuten moeten zitten, een bijzondere soort voor deze regio. Normaal zitten die eenden aan de kust. Op pad dus, en als ik Peter van der Meer bel, hoor ik dat hij ook al onderweg is.


Ondanks de lentedans van een stuk of tien Hazen is het ijskoud aan de plas. De noordenwind blaast ons recht in de kijker, de plas golft als een gek, en we kunnen de Zaagbekken niet vinden. Ook een eerder gemelde Klapekster komt niet in beeld, en bibberend zoeken we onze auto's weer op. Peter gaat naar Woerden, ik rijd door naar Ouderkerk, naar het Landje van Geijsel, om de Grutto weer eens lekker te fotograferen.

De hut biedt nauwelijks bescherming tegen de wind, en de bewolking werkt weer eens niet mee. De ISO moet omhoog waardoor er toch wat korrel op de foto's komt. Maar, er hangt een leuke groep Grutto's rond, afgewisseld met de eerste Kemphanen van dit jaar, een Zwarte Ruiter, een paar Bonte Strandlopers, wat Kleine Plevieren en veel eenden. Ik maak een serietje van de Grutto's die opeens opvliegen als een Sperwer het op ze voorzien heeft. Als eindelijk een Grutto wat zon vangt, lukt het toch een fijn plaatje te maken.










2 opmerkingen:

Maria zei

Nog een hele kunst om met dit weer tot dit resultaat te komen. Het was idd koud en het woei!
Maar het mooie weer komt zeker.
Jammer van die midd. Zaagbekken, ik wist het niet anders was ik ook gaan kijken.
groet,
Maria

Gonnie van de Schans zei

Fantsatisch om zo veel hazen te zien. Je hebt de vogels er goed op staan. Toen ik er pas geleden was vond ik alles zo ver weg zitten. Zaten ze nu redelijk dichtbij of heb je ontzettend veel ingezoomd?
Groeten, Gonnie