Overzichten vogels en foto's

zaterdag 24 december 2011

Wit

Blauwe lucht als ik opsta! Veel meer heb ik niet nodig voor een goede start na zo'n dag als gisteren. Rondje hondje met de camera levert gelijk een lekker plaatje van een Pimpelmees. Zo eenvoudig kan je lekker voelen zijn!


Ik heb contact met Marianne die al vroeg op pad is op de plekken waar ik gister was. Ze belooft me te bellen als de Roodhals- of Rotgans in beeld komt, maar het blijft stil. "Alleen maar Kollen", SMS't Marianne later.


Ik ga nog een poging doen bij Reeuwijk: de Witoogeend staat immers nog niet op de foto. Eerst naar de plas waar het druk is met vogelaars. Daarmee is het wel makkelijk de Witoog te vinden, op de plek waar vorige week de Witkop zat, die nu wat verder op de plas zit, in gezelschap van tienduizenden andere eenden, voor al Smienten, Tafeleenden, Kuifeenden en een enkele Slobeend. In de buurt zwemt ook een Rosse Stekelstaart die nogal op de Witkop lijkt, maar een nu wittere kop heeft......

Witoogeend (3x)


Rosse Stekelstaart
Witkopeend
Ik rijd binnendoor terug naar Driebruggen zodat ik nog even kan kijken bij Twaalfmorgen, een moeras langs de spoorlijn tussen Woerden en Gouda. Het is wat leeg, maar onderweg tref ik wel talloze ganzen, net als gisteren. Een Knobbelzwaan poseert trots, en een vlucht Wulpen tegen de zon levert een mooi beeld, maar wel is daarop duidelijk dat het goede weer weer bijna over is.




Er huizen tientallen Grote Zilverreigers in deze polders, en nu, zo achter in de middag, vliegen ze allemaal richting een pluk bomen midden in de polder.
Het gekrijs luidt het einde van de dag in. Lekker naar huis, aan de koffie onder de kerstboom.

Vorig jaar viel met Kerst de Grote Trap Zeeland binnen, bij ijskoud en levensgevaarlijk sneeuwweer. Dit jaar geen witte Kerst. En weer goed gevulde familiedagen..... Maar als ie komt, dan .....

Ik wens iedereen een prettige Kerst!! Wie weet komen we elkaar nog ergens tegen......

2 opmerkingen:

Marianne De Vogelkijker zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Maria zei

Hey Paul,
Ik ben ook de 24e nog een rondje Waverveen gegaan: wel de kleine zwaan te pakken (ik was superblij, had deze soort nog niet eerder behoorlijk op de foto) maar geen Roodhals of Rotgans te zien. Ik werd gek van de Kollen.Marianne nog tegengekomen bij Botshol, was ff gezellig. Maar ik zal je ook sms-en als ik een van die 2 ganzen nog een dezer dagen zie.(Morgen niet, dan zit mijn huis vol family)
Groet, en tot ziens!
Marie