Overzichten vogels en foto's

donderdag 5 april 2012

Collegadag

Eén keer per jaar ga ik met een stel collega's van het spoor vogelen. Vandaag is die dag, koud, somber, maar vol goede moed. Ik pik Nico Feller en Marcel van de Craats op bij het station, en rijd naar Warmond. In het poldertje Poelgeest wacht mijn vriend Fred Klootwijk, die ik heb geregeld als gids rond Katwijk, ons  op. We treffen de eerste Boerenzwaluwen van dit jaar, Gele Kwikstaarten, een Witsterblauwborst en een ganzenpul die zijn moeder kwijt is (en nog veel meer, maar dat laat ik verder maar even...). De jonge gans klimt uit de sloot en volgt ons heel trouw en dus mag ie op de foto!





Een lekker begin! We gaan op twee plaatsen op zoek naar twee Humes Bladkoningen, maar vinden er maar één, in Katwijk aan Zee. Een fijne nieuwe soort voor Marcel en Nico.


Gids Fred, met een fiets achter in zijn bus, laat ons daarna Lentevreugd bij Wassenaar zien. Tapuiten, Blauwborsten, Graspiepers, Roodborsttapuit maar ook Hooglanders en Reeën komen in beeld onder een steeds helderder hemel. De wensRaaf komt niet in beeld, maar ach, de jongens zijn blij met een paar nieuwe soorten. De Kneutjes stelen al vechtend de show.





Fred mag naar huis en om de dag af te sluiten rijden we naar Reeuwijk om nog een rode soort te scoren; de Cetti's Zanger die ik doorgaans aardig weet te vinden. En ook nu. Na Geoorde Futen, de bekende Krooneenden en de eerste Rietzanger komt de zanger weer kort in beeld. Leuk als een plan lukt. Gert Vonk komt op zijn Opoefiets even langs en pikt nog de Fitis en de Tjiftjaf mee. Ik moet langzaamaan naar huis, dus we laten Gert achter (morgen gaan Gert en ik nog verder....)


Deze keer wat minder mooi op de foto: Cetti's

Maar, ik ben net weg als Gert al weer belt: Roodhalsgans in beeld! We draaien om. Ik bel naar huis dat het wat later wordt..... De gans zit er prachtig bij en blijkt ongeringd. Mooie vondst van Gert! Even later vindt Gert ook nog de Grote Zee-eenden terug en mag weer naar huis.....



Na de plaatjes gaan we opnieuw richting Woerden, maar pakken nog een Tureluur in het zonnetje mee. Ik ben net in Reeuwijk-Dorp als Gert weer belt: Sneeuwgans! Op basis van de beschrijving ben ik het met hem eens, maar het ontbreekt nu echt aan tijd om er een foto van te maken. Misschien pakken we die morgen nog op....


En de ster van de dag is:

Kies maar....! (kuikenfoto's: Fred Klootwijk)

3 opmerkingen:

Marianne De Vogelkijker zei

Dat leest als een fijn dagje, en mooie soorten. Jullie zijn echt lief met het kuikentje ;-) maar het kuiken is wel de liefste van het groepje. De Roodhals staat er super op en ik hoop dat je morgen de sneeuwgans vind!

Groet,
Marianne

PW Fotografie zei

Ach, je kent de jongens nog niet.......

kiekismichel zei

Zo mooi dagje vogelen, dat kom je hier niet tegen op een dagje prachtig.
En een mooi kuikentje maar wel een paasei minder !

Gr Michel