Overzichten vogels en foto's

zondag 8 mei 2011

Vakantie

Het is toch altijd weer heerlijk om thuis te komen! Na een weekje Turkije heb ik gelijk mijn grote lens in de tas gestopt om even lekker Hollands te vogelen. Er vliegen nog steeds hele bendes vreemde vogels door Nederland, en met dit tropische weer is het heerlijk zoeken, zelfs als je niet vindt wat je zoekt.
Maar eerst maar even Goynuk, een klein stukje boven Kemer.
We zitten in een mooi hotel tussen het strand en de pieken van het Taurus-gebergte. Een week. Half goed, half minder goed weer. Wel een prachtig uitzicht op de bergen waar helaas te vaak de toppen verborgen zijn door donkere wolken. En vogels laten zich in deze smalle strook niet veel zien. Nou, Huismussen, Turkse Tortels, Merels en Koolmezen te over. Verder veel Bonte Kraaien. Toch wel leuk.

Vanaf dag 1 trekt een groep Bijeneters tegen de bergen aan me voorbij. Reden om een fiets te huren en de vogels te volgen. Het fietsen is nogal zwaar, maar de beloning is de moeite waard. Niet alleen door de vogels die eigenlijk redelijk standaard te noemen zijn. Roodkopklauwier, Zwartkopgors en Cetti's Zangers zijn in dit deel van Azie redelijk gewoon. Een paar Arabische Buulbuuls kosten wat meer moeite. Een foto van de Bijeters in een boom is de prijs van de dag: wat zijn ze betoverend mooi!
Verder kan ik mijn creativiteit kwijt in verrassende balkonscenes, het leven van de oude en jonge mens in Turkije en de gebouwen. Die series zal ik hier beperkt tonen, want het gaat in dit blog immers vooral over natuur. Bloemen, vlinders, hagedissen en schildpadden zijn hier allemaal te vinden bij de bergstroompjes en in de bloemenweiden tegen de berg. Enfin, een impressie.











Arabische Buulbuul


Kraker: een huismus in een zwaluwnest in Kemer
Vreemd genoeg ben ik het meest bezig met een serie van een stel Boerenzwaluwen. In het groepje huizen ook twee Roodstuitzwaluwen. Ik mis hierbij juist de scherpte van mijn 400mm, maar het lukt best aardig de snelheidsduiveltjes op de plaat te zetten. Ze zijn verder samen met Huiszwaluwen te vinden in iedere gevel van de winkelstraten!


 
Een hele rits foto's dus, en dan ook nog de plaatjes voor het familiealbum. Het geduld van de lezers (1 klager die 1 week vakantie toch wat lang vindt...!) is door de bewerking wat extra op de proef gesteld. Bij deze dus voor die week, waarbij de omstandigheden soms zwaar waren voor de fotograaf.....
Na terugkomst en een kort nachtje even snel naar de Groene Jonker voor nieuwe inheemse soorten. De Witwangstern en de Roodkeelpieper vlogen gisteren nog rond, maar vandaag ben ik dus te laat. Ik speel wat met mijn spullen en een stel Zwarte Sterns, Visdieven, Bosruiters, Rietgorzen, Rietzangers en Kievitjongen. Eindelijk lukt het weer een Geoorde Fuut van dichtbij in het zonnetje te krijgen. Wat een lekkere verlenging van mijn weekje Middenlandse Zee!







Geen opmerkingen: