Overzichten vogels en foto's

donderdag 9 juni 2011

Klutenjong!

Het enige dat vandaag niet meevalt is de rekening voor het onderhoud van de cabrio. Dus rijd ik in de Fiat 500 van Cathy naar Noord-Holland. Op naar twee nieuwe soorten voor mijn lijst, en hopelijk nog wat nieuwe fotosoorten.

Eerst naar Zijpe, vlak onder Den Helder. Een beste rit dus. Maar daar zit een doorgekleurde Roodmus en dat is de moeite waard. Op een parkeerterrein ontmoet ik Eric Menkveld, opzichter voor Natuurmonumenten en begaafd fotograaf. Fijn om zo'n ervaren waarnemer in de buurt te hebben.

De eerste vogel die ik spot is een Braamsluiper. Gelijk de eerste nieuwe fotosoort! Vlak daarna zie ik een Roodmus, een eerste-zomer-man, volgens Eric. Tof: nieuwe soort! Maar ik hoor nog een Roodmus (toontje is Stones: Pleased to meet you). Met vier man wandelen we naar de plek waar het vandaan komt. In een boom zit een prachtig rood mannetje Roodmus te roepen. Geweldig mooi!



Een lekker begin van mijn trip. Ik zie nog wat Groenlingen, een Kneu en wat andere meer gangbare soorten. Maar die Roodmus.... ik kan weg.

Ik zak weer af naar het zuiden, naar de Putten bij de Hondsbossche Zeewering. Nieuwe soort nummer twee glimt me tegemoet. Een grote groep Grote Sterns zit te suffen op een eilandje, in gezelschap van Visdieven, Scholeksters, Aalscholvers en een enkele Canadese Gans.



Gaat lekker zo! Natuurlijk stap ik even over de dijk om even de zee te bekijken. Dat levert een aardig beeld als ik naar het noorden kijk: waar blijft de dijk?
Bovenop staand een nieuwe kans: verschillende soorten meeuwen vliegen op ooghoogte aan me voorbij. Dat is fotografisch een leuk standpunt. De Zilvermeeuw, Stormmeeuw en Kleine Mantelmeeuw komen zo op de foto.



Onderaan de dijk, weer terug naar de auto, wemelt het van de vlinders. Ik maak een paar foto's en rijd een klein stukje door naar de noordkant van de Putten. Daar tref ik dichtbij Kluten met jongen die eens niet schuw zijn. Ook een school Bergeendjes komen lekker in de lens. Leuke bijvangst!
Klutenjong!




De tweede stop is dus zeer de moeite waard. Ik kan weer door, nu naar Ijmuiden. In het Nationaal Park Kennemermeer is een Kolibrievlinder gezien, en die vind ik geweldig.
Qua vogels is het niet heel bijzonder, al word ik gelijk bezongen door een Grasmus. Het sterft er werkelijk van de Nachtegalen, maar die krijg ik niet in beeld. De Kolibrievlinder ook niet, helaas. Wel veel mooie plantjes en wat andere vlinders: het Grote Dikkopje, een Icarusblauwtje en het Hooibeestje.







Ik geef de Fiat de sporen richting huis want ik moet voor zessen de gereviseerde Audi ophalen. Het lijkt dit weekeinde weer mooi te worden, en dan met het dak er af.

1 opmerking:

Incanto Images Fotografie zei

dit zijn bijzondere foto's, wat heb je leuke foto's van het jonge spul. Een rondje NH heeft zijn vruchten ehhh, mooie foto's gegeven.

Groetjes Von