Overzichten vogels en foto's

vrijdag 3 juni 2011

Oogjes dicht, en oren open

Het is toch even wennen om vogels waar te nemen zonder dat je ze ziet. Puur op geluid vaststellen dat een soort aanwezig is geeft toch iets van: "heb ik die nou wel waargenomen?" Ik had dat al met die Kwartel, en ook gisterenavond zat er niks anders op toen ik bij Leusden de Nachtzwaluw aan mijn lijst wilde toevoegen.

Na 's morgens een rondje in de wijk waarbij ik een Roek en de bekende Steenuil weer eens terugzag, vertrek ik na het avondeten naar de Leusderheide. Ik ben vroeg dus wandel wat rond terwijl de zon langzaam richting de horizon zakt. Het moet echt fors schemerig zijn voordat de Nachtzwaluw zich zal laten horen, dus ik heb nog wat tijd om andere vogels te spotten. Het valt wat tegen want er vliegt niet zo veel. Misschien is het de waarschuwing van het leger dat het gevaarlijk is. Ik blijk op een schietterrein te wandelen waarbij de bakens zijn gehesen. Dat houdt me niet tegen om mijn eerste foto's van een paar Boompiepers te maken.  Da's lekker, al is het wel zo donker dat ik flink aan het stoeien ben met de belichting. Lightroom zal me achteraf een beetje moeten helpen.....

Zoals het was

Met hulp van de fotobewerking



Omdat ik niet opgepakt wil worden, wandel ik terug naar de rand van de heide waar ik Luuk Punt en Frank van Duivenvoorde ontmoet (Luuk heeft een geweldig blog voor vogelaars: http://vogelverslagen.web-log.nl/ ). Samen, terwijl we nog even ons best doen om de onvindbare vogels toch te vinden (wat niet lukt, natuurlijk), wachten we geduldig op het geluid van de Nachtzwaluw. Het heeft wel iets Zens, een stel mannen die zwijgend in het avondlicht staan. En het duurt ook veel langer dan we hoopten. In de afgelopen dagen zong de zwaluw tegen kwart voor tien, nu horen we om 22.19 de eerste, en om 22.32 de tweede. En daarmee is de waarneming dus binnen.  Een nieuwe soort voor mijn lijst! Maar geen foto dus, want het is al behoorlijk zwart in het bos.
Voordeel is wel dat we ondertussen een stel Houtsnippen meepakken, en om ons heen jagen talloze Vleermuizen. Maar ook daarvan geen plaatjes.

Het is tegen elven als ik terug ga naar Woerden. Een bijzondere avond....

Vanmorgen even gespeeld met de macro, gewoon in de voortuin. Een Hommel met een indrukwekkend pak stuifmeel aan een poot en een Kleine Vos. Even spelen met de scherptediepte voor aardige effecten. Een pluisje laat zien hoe het werkt en hoe scherp een detail kan zijn.




1 opmerking:

Incanto Images Fotografie zei

ik zie jullie al lopen, gelukkig heeft hij zoch nog wel even laten horen. Wat leuk dat je Luuk ook tegen kwam. Hiervan zullen we op de blog niets van terug vinden..;-) Je macro foto's, vooral de hommel, zijn pracchtig geworden..

Groetjes Von