Overzichten vogels en foto's

zaterdag 4 juni 2011

Rare vogel

Op Waarneming.nl zie ik dat er een Witte Ibis in de weilanden bij Linschoten zit: leuk voor even tussendoor, al weet je dat het wel een exemplaar zal zijn dat ergens uit een siervogelkwekerij of dierentuin is ontsnapt.
Het is niet lang zoeken. Vanuit de auto zie ik de Ibis al zitten. Parkeren en een stukje teruglopen langs een provinciale weg (verboden!) en kieken maar.


Een tikkie onscherp door de wind, maar best aardig. Alleen twijfel ik aan de determinatie: veel zwart voor een Witte Ibis. Robert van der Meer helpt en noemt dit een Zwartkopibis. Ook goed.

Ik rijd een stukje terug om even in het Linschoterbos rond te kijken. Het is een gezang van jewelste, maar ik zie niet veel. Een paar mooie Zanglijsters laten zich nog wel zien. Ik zit een poosje achter een zangertje aan die ik niet thuis kan brengen. Robert schiet weer te hulp: Tuinfluiter. Nou is dat zo'n soort die ik wel aan de zang herken, maar nooit heb kunnen fotograferen. Mooie vangst dus!
Een stukje verder zie ik een Buizerd op de grond op een pad zitten. Ongewoon. Helaas vliegt de rover op, maar ik ga toch even kijken wat er daar te doen is. Al snel vind ik hoog in de bomen een nest met drie jongen. Helaas komt pa of ma niet terug op het nest. Ik zie haar later wel jagen boven de weilanden.


Op de terugweg tref ik op een boom een paar hele jonge Winterkoningen. In het geheel niet schuw, onwetend denk ik. De ouders komen ze wel ophalen. maar ik mis het shot van de vijf Winterkoningen op 1 tak. Maar de kleintjes staan er goed op, herkenbaar aan de lichtgele mondhoeken.


Ik ben al bijna bij de auto als ik nog een valkje in de lucht zie. Nu zijn dat bijna altijd Torenvalken, maar deze heeft een bruine broek: Boomvalk! Geinig als afsluiter.

Geen opmerkingen: