Overzichten vogels en foto's

woensdag 1 december 2010

Gevoelstemperatuur

Het is schrikbarend koud als ik 's morgens de hond uitlaat. Thermokleding in alle lagen, muts en handschoenen helpen maar net. Wat een kou. Ik heb nog wat werk liggen en ga daar maar mee aan de slag nadat ik voor de vogels in de tuin even de bakjes heb gevuld. Rechts van mijn laptop smullen de vinken, kool- en pimpelmezen, en maken de mussen ruzie terwijl er een overvloed is.

Dan komt de melding binnen dat er 16 Kraanvogels bij Harmelen zijn geland: pauze! Ik rijd wat te snel naar de locatie maar kan niets vinden. Later blijkt de melding fout: niet "ter plaatse" maar "overvliegend". Lekker....

Ik ga op de terugweg nog even kijken bij de natuurplas omdat je daar goed overzicht hebt over de polder. Goede kans om toch Kraanvogels te zien die overtrekken (er worden honderden migrerende exemplaren gemeld, deze dagen).
 Bij de plas blijken de meeste beesten in de luwte aan de oostkant te zitten: heel verstandig. Ik kijk recht tegen de wind in en ben in een paar minuten als bevroren. In de verte herken ik een paar Blauwe en één Grote Zilverreiger, een groot aantal Smienten en Grauwe Ganzen en een paar Tafel- en Kuifeenden.

Ik rijd een stukje door naar de rietkanten langs het spoor, maar de wind en het ijs hebben daar vrijwel alles verjaagd. Gelukkig gebeurt er in de lucht van alles. Tientallen Grauwe, Kol- en Rietganzen vliegen over mijn hoofd, maar de Kraanvogels blijven uit mijn zoeker. Het gedempte licht van het winterzonnetje zorgt wel voor een leuk sfeertje en tekent bijzondere kleuren in de lucht.

Het is bijna niet te doen in de kou, ondanks mijn (vingerloze) handschoenen. De wind maakt het vreselijk koud. Voordeel is dat de vogels langzaam naar het oosten vliegen, tegen de wind in. Een Wulp en een Torenvalk komen zo behoorlijk op de foto.
 
Een overvliegende Knobbelzwaan is altijd een mooi gezicht: Linksboven schimt de Torenvalk nog.
Ik ben er klaar mee. Wat een weer! Ik kijk nog even op de bekende plek of de uiltjes al weer tevoorschijn zijn gekomen, maar tref een Buizerd. Ach. Terug naar de koffie en het rapport dat nog af moet.


Geen opmerkingen: