Overzichten vogels en foto's

vrijdag 24 december 2010

Urban Kingfisher


Lekker hoor, even vakantie. Nog even napuffen van de reis naar Zeeland, maar vanmiddag toch even op pad. Hans Russer heeft Grote Barmsijzen in zijn tuin, en die “moet” ik nog, dus op naar Maarssenbroek. Onderweg tref ik als revival een groep gemengde ganzen: Canadezen en Grauwe.
Aangekomen in Maarssenbroek, waar ik nog een verleden heb in het divisie-volleybal, tref ik al snel Koperwieken, Kramsvogels, Staartmezen, Boomkruipers en Sijzen. Vooral die laatste geven hoop op zicht op de neefjes, maar helaas. Wel levert de zoektocht een IJsvogel op, maar ik kan er niet dichtbij komen.

Ik geef op en rijd een paar straten verder omdat daar ook een IJsvogel is gezien. Een wandelingetje in een parkje levert wel een beeld van de toestand van de vogels: een stuk of tien Blauwe Reigers staan verspreid te kleumen op het ijs.
Dan ontmoet ik Huib de Rooij, één van de melders van de IJsvogel. Hij vertelt me waar de vogel zoal zit, en ik wandel rustig de aangewezen kant uit. In een tuin zie ik plots het oranje van een stel Kepen. Samen met Vinken en Groenlingen genieten ze van het aangeboden voer in de tuin.

Op het ijs zie ik dan een Grote Gele Kwikstaart; leuk, want daar wil ik nog een foto van! Er blijken er twee rond te stappen, een erg gele, en een wat minder gele… Ik wandel terug naar Huib, want dit is de soort waarnaar hij op zoek is. Mooie ruil….

Vervolgens post ik een paar minuten bij de plek die Huib aanwees, en zie al snel de “blauwe flits” voorbij komen, met een flinke –in vergelijking met de vogel- vis in de snavel. Vanachter een boom leg ik vast hoe de IJsvogel het visje mishandelt tot de dood er op volgt, om daarna minutenlang de vis in en uit de bek te jongleren voordat er eindelijk wordt ingeslikt. De prachtige visser schudt zich netjes en gaat lekker uitbuiken in de takken.







Een mooi gezicht! Zo'n serie wilde ik graag maken! Jammer van het slechte licht (ISO 3200 en dus heel veel ruisreductie) waardoor de foto’s wat scherpte missen, en de achtergrond (het hek van een tennisbaan). Maar zelfs al vond ik niet wat ik zocht, ik ben best tevreden met wat ik vond zonder te zoeken…..

Naschrift: Huib en ik hebben wat heen en weer gemaild over de wederzijdse resultaten. Leuk als je in het veld mensen ontmoet met dezelfde interesse. Huib stuurde een foto van het moment dat ik in de bittere kou de IJsvogel vastleg. Zo ziet dat er dus uit....

Geen opmerkingen: