Overzichten vogels en foto's

dinsdag 2 november 2010

Eindelijk weer eens een nieuwe soort!

Hij zit er al een paar dagen, sinds zondag toen ik dus de andere kant op was om de Witkoppen te zoeken. Nu even tussendoor heen en weer naar Leiden om weer eens te proberen een nieuwe soort op mijn lijst te scoren: de Citroenkwikstaart.
Aangekomen, na een poos omrijden omdat Leiden geheel in verbouwing lijkt, staan er al een paar spotters naar het beestje te kijken. Het is wel makkelijk als anderen de weg wijzen...... En het vogeltje werkt ook goed mee: een enkele keer komt het tot op een paar meter afstand van ons clubje en dan is het ondanks het donkere weer (kijk maar eens naar de druppels op de rug en de wind in de veren) lekker foto's maken.
Het is een zeldzame dwaalgast in ons land. Normaal zitten ze in Noord-Azie in de zomer, en in Zuidoost-Azie in de winter. Deze is dus goed verdwaald. Andere mogelijkheid is dat deze liever hier is, omdat ook vorig jaar een exemplaar in dit gebied verbleef. Maar of het dezelfde is? Er is nog discussie of dit een jong mannetje, danwel een volwassen vrouwtje is..... Ik weet het niet, maar gok vanwege de wat te diepe gele kleur op het laatste.
Als er dan al een nadeel bestaat bij deze waarneming: ik heb hele ritsen goede foto's. En het is een bijzonder beest, dus ik plaats een overdaad.



Regen en wind, maar deze is het gewend

En een Witte Kwik voor de vergelijking

Ik had nog de hoop op een Grote Gele Kwikstaart die de afgelopen dagen ook hier is gezien, want een foto ter vergelijking is toch leuk. Ik doe het maar met een Witte Kwikstaart die vrolijk rond de Citroenkwikstaart huppelt. Oh, en mocht je naar Warmond, in het natuurgebied Poelmeer, gaan om zelf te kijken (bij de Jac. P. Thijssenlaan, dat is geen toeval...), let dan ook even op de tientallen Watersnipjes die daar rondvliegen.

Geen opmerkingen: