Overzichten vogels en foto's

zondag 21 november 2010

Scheveningen op zondag

Even de hond uitlaten, samen met vrouw en dochter. In Scheveningen zit bij de haven een Kuifaalscholver die ik graag wil fotograferen. Tegen de middag stappen we in de auto voor het loopjetussendemiddag.
Aangekomen gaan de dames en de hond lekker het strand op, en ik kies voor de pier bij de haven. Er zijn heel veel vissers en een paar vogelaars die lekker in de zon de wind trotseren. Op de enorme keien zitten grote groepen Steenlopers en Paarse Strandlopers. Die zijn het bekijks wel gewend en blijken patat te eten. Voordeel: foto's maken is lekker gemakkelijk, al probeer ik het mensenvoer buiten de platen te laten. Op een paar meter maak ik dus mijn serie Steenloper:
 
 Terwijl ik bezig ben met de groepjes landt een Oeverpieper vlak voor mijn lens. Klik.

Mooi meegenomen, want meestal moet je deze diep in de oevers zoeken. Ondertussen wandel ik naar de haven waar ik de Kuifaalscholver hoop te vinden. Langs de golfbrekers wandelt een Drieteenstrandloper, bijna wit in deze tijd.
In de haven zitten een stuk of tien Aalscholvers, maar de Kuif herken ik niet. Bij toeval tref ik Frank van der Meer die, naar blijkt met broer en vader, ook naar de Kuifaalscholver zoekt. We zien 'm niet, maar ik had eerder een paar foto's van verdachte exemplaren gemaakt, en die stuur ik op naar de familie Van Der Meer zodat ze even kunnen vergroten (op dit moment komt een mail binnen van de heren, even kijken.....). De uitslag: zou kunnen......... Dit is de foto waar ze/ik/jullie het mee moeten doen. Wie het weet......... (Naschrift: administrator Garry Bakker herkent in deze foto zeker de Kuifaalscholver. Missie geslaagd!)
En als je dan toch aan de kust bent: even Meeuwen op de plaat zetten. Ze eten de frieten bijna van je bord, dus een beetje portret moet wel lukken. Onderstaand een volwassen Zilvermeeuw, een Kokmeeuw en een jonge Zilvermeeuw.
 

Ik loop met Peter en zijn jongens nog even het havenhoofd op om de groepjes Paarse Strandlopers en Steenlopers nog een keer te schieten. Ondertussen zijn ook de Drieteenstrandlopers daar geland.
 
Ondanks de drukte die een zondag in Scheveningen nou eenmaal betekent, gaan we lekker uitgewaaid en met een hoop plaatjes op de kaart weer naar huis. Op naar de vorst.......

Geen opmerkingen: