Overzichten vogels en foto's

zondag 7 november 2010

Drie, vier.....

Het is me wel een weekje.... Ondanks het weer kan ik als vogelaar en fotograaf alleen maar blij zijn. Vier nieuwe soorten, en van drie prima foto's en twee vogels zijn zo mensvreemd dat ze bijna op je schoot komen zitten. Gelukkig maar, want de contrasten zijn met dit weer zo klein dat het gokken blijft met de belichting. Maar, met zo'n tweehonderd foto's van de bijzonderheden alleen, zit er toch genoeg moois bij. 
Vandaag naar Stellendam, nog net Zuid Holland. Daar zit de Woestijntapuit, verdwaald vanuit Noord Afrika. Aan beide zijden van de pier waarop de vogel zit is ook van alles te vinden: groepen Bonte Strandlopers, Middelste Zaagbekken, Brilduikers, Rosse Grutto's, Wulpen en Tureluurs, en ook grote groepen Aalscholvers en Grote Mantelmeeuwen.
Maar ik kom voor de Woestijntapuit. Samen met een hele groep vogelaars maken we plaatjes vanuit de auto, op ons buik op de grond en wandelend. De vogel vindt het allemaal prima en hupt vrolijk rond, alleen opvliegend als iemand echt te dichtbij komt. Dat geeft dan in elk geval nog wat variatie in de achtergrond.

 
 
 
 
Het aardige aan medestanders is wel dat je zo veel van ze kan leren, en ze zien soms dingen die ik alleen niet eens had herkend. Twee overvliegende IJsgorzen bijvoorbeeld. Ik geloof de omstanders graag als ze de gorzen nawijzen, want die had ik nog niet op mijn lijst..... Dat maakt vier nieuwe soorten binnen een week(Citroenkwikstaart, Rosse Franjepoot, IJsgors en Woestijntapuit. Ik stijg in de lijst). Als ik weer vertek pak ik nog een voorbijvliegende Wulp en een paar Brilduikers in de haven mee en ga nog even op zoek naar de Buffelkopeend in Barendrecht. Onderweg zie ik weer grote groepen ganzen in de polders met de bijbehorende roofvogels, vooral Buizerds.

Nou zit die eend er bijna altijd, maar nu vind ik alleen Tafel- en Kuifeenden. Maar dat mag de pret niet drukken!(Ik plaats gewoon een oude foto: ik had 'm al....).
Morgen weer aan het werk.....

Geen opmerkingen: