Overzichten vogels en foto's

zaterdag 6 november 2010

Rosse Franjepoot

Opnieuw een heerlijk dagje regen. Een prima dag om op zoek te gaan naar een nieuwe soort, grijs, zwart en wit, dus waarom zou je zon wensen? Eigenlijk wil ik ook wel naar de Woestijntapuit, maar heb niet zo veel tijd en het is toch een stuk verder weg dan de Starrevaart bij Leidschendam. Dat ik telefonisch van Peter hoor dat de tapuit "bijna tegen 'm aan vliegt" doet me wel twijfelen, maar de Rosse Franjepoot is ook een nieuwe soort voor me, dus zet ik door.
 
Het is echt zeikweer als ik in de nieuwe kijkhut aankom. Een Fuut in de regen. Pijlstaarten, Smienten, Kievitten en Slobeenden zitten sombertjes op de paaltjes en planken. En het ergste: de aanwezigen hebben de twee aanwezige Franjepoten net zien wegvliegen....... 
In de verte wel Wulpen, Zwarte Ruiters en talloze meeuwen. En een kolonie Aalscholvers. In de hut zeer geroutineerde waarnemers als Sjaak Schilperoort, dus er is iets bijzonders aan de hand.
Het is Sjaak die aan de overkant van de plas eindelijk de Rosse Franjepoot vindt, en later ook een tweede: Ik heb er weer een soort bij! Gelukkig komt er één ook nog vlak onder de hut druk fourageren. Schieten!
 
Wat een prachtig, druk beestje. Ik had zijn Grauwe neef al eens gezien, en deze is net zo herkenbaar permanent bezig met het zoeken naar eten. Een beetje een zenuwlijder, maar wel heel mooi.

Kievitten
Ik maak toch ook de plaatjes van de "gewone" beesten die heel decoratief op de paaltjes zitten. In de verte pak ik nog een paar Rosse Stekelstaarten (leuke naam) mee, maar die zitten te ver voor een plaat. Ondertussen vliegen de Franjepoten van me weg. Ik ga weer naar de kachel, en morgen misschien toch maar naar de Woestijntapuit......

Linksonder de Slobeen, rechts in het midden de Pijlstaart

Geen opmerkingen: