Overzichten vogels en foto's

zondag 12 januari 2014

Vooruit dan maar…..

Op aangeven van de jongste, Michelle, zoek ik met de hond Russel eerst even ons wijkpark uit. Michelle denkt gisteren in dat park een Witoogeend gezien te hebben. Het is een prachtige wandeling in de koude ochtendmist, maar behalve een Kuifeend vind ik geen bijzondere vogels.



Ik ben net terug als Gert Vonk belt: "hij is weer in beeld…" Hij is de Kaspische Plevier, die van gisteren, of eigenlijk niet van gisteren. Ik twijfel wel even want het is toch weer een eind heen en weer. En dan ga ik.

Ik haal Gert op en samen kachelen we weer naar Zeeland waar nu de familie Braat ons opwacht, samen  met nog wel veertig anderen. Leuk in het zonnetje. En in het grasland de zo felbegeerde Plevier! Beetje ver weg, maar hebben is hebben.

Toch nog; de Kaspische Plevier in tegenlicht

Mannen Braat en Vonk hebben een nieuwe soort, of: twitchen in een rijtje
Steenlopers vliegen voor de ganzen
Een klein stukje verder zwemt een Sneeuwgans in een groep Grauwe Ganzen. Sneeuwganzen kennen een "witte" en een "blauwe" fase, en deze is prachtig wit. Leuk dus!



Dan terug via de Brouwersdam waar we snel ongeveer alle soorten die hier horen ook zien: Zeekoet, Alk, Roodkeelduiker, Roodhalsfuut, Geoorde Fuut, Fuut, Kuifduiker, IJseenden, Brilduikers, Middelste Zaagbekken, en nog wel een paar, met op een paal een Aalscholver die een dansje lijkt te doen. De enige opvallende afwezigen zijn de Zeehonden in de spuisluis.



Van Joey Braat kregen we de tip dat er een Parelduiker in de haven van Stellendam van dichtbij te fotograferen is. Dus, ook die doen we even. Op de buik op de kade neem ik plaatjes van de forse duiker die -voorzichtig- tot op een meter of tien langs zwemt.

Ook aanwezig: Middelste Zaagbekken


Gisteren achdag, vandaag een mooie lijst duikers, eenden en een Kaspische Plevier. Het kan verkeren (als je de moeite neemt…).

3 opmerkingen:

Marianne De Vogelkijker zei

De regio is alweer fors uitgebreid zie ik ;-). Maar wel een strak lijstje met mooie soorten. De Aalscholver is echt leuk en de Parelduikert ook niet mis!

Maria zei

De mist is sfeervol, de aalscholver erg grappig, het Kaspische beest hilarisch. pfft wat een moeite nou weer.
de parelduiker is erg mooi en je lijst met soorten die je noemt imposant. Rest me te zeggen dat je wel een doorzetter bent, of was Gert een drammer :-)
groetjes,
Maria

Ruud's natuurblog zei

Mooie serie, ben benieuwd op welke muziek de aalscholver zijn dansje doet, grappige foto. Vriendelijke groet Ruud.