Overzichten vogels en foto's

zaterdag 11 januari 2014

Achdag

Toen ik gisteren net thuis was, kwam de melding van de Kaspische Plevier bij Wissekerke. En dus sta ik vanochtend op scherp. Als dan de "piep" komt, smeer ik wat boterhammen en haal Gert Vonk op.


Even na het middaguur sluiten we ons aan in een groep vogelaars waarin ook Rob Martens, de familie Van Gestel (alweer!) en Pascal Wink. Het beest is klassiek net uit beeld….. En hoe we ook speuren in de omgeploegde akker, verder dan een Haas, twee Goudplevieren en een Watersnip komen we niet.
Het is ook lastiger dan het lijkt; probeer het zelf maar eens….

Van alle kanten is gezocht….
Zoek de Haas
Twee Goudplevieren
Een Watersnip
Een stukje verderop loopt een groep Rotganzen met daarin twee Witbuiken. Toch nog wat bijzonders. Al doe ik daarmee Zeeland te kort: het weer is nu prima (wel koud!) en de omgeving hier is zeer de moeite waard.


Ondertussen zoeken we alle groepen Kieviten af omdat daarin mogelijk de Kasp zit. Iedere afwijkende Kievit is dus verdacht, maar blijken steeds weer Goudplevieren.

Nog een oefening: twee van deze zijn geen Kievit

Rond een uur of drie geven we het op, een dip dus. Misschien kunnen we het nog goedmaken met de Marmereend in Schiedam. Nou is de kans heel klein dat het een wild exemplaar is, en als we aankomen in de haven waar het dier tussen tientallen Tafel- en Kuifeenden zwemt, is de hoop gauw over. Het is eigenlijk gelijk duidelijk dat het om een hybride exemplaar gaat: te bruin en met een wit kontje. Dat is geen zuivere…..Marmereend


Met lege handen naar huis is niet geweldig, maar het gebeurt nou eenmaal af en toe. Morgen maar weer vroeg op en wachten op de piep van de Kasp…. Wie weet?

2 opmerkingen:

Maria zei

Ach, ja van die dagen....
groetjes
Maria

Maria zei

trouwens, twee blogjes binnen een half etmaal, is volgens mij wel een record!
(mijn tweede reactie binnen een uur in ieder geval wel ;-)