Overzichten vogels en foto's

woensdag 25 juli 2012

Mini-excursie

Het is natuurlijk altijd leuk als je iemand aan een nieuwe soort of een leuke waarneming kunt helpen. En dan heb ik het niet over de Bijeneters! Het gaat over de Steenuiltjes vlak bij mijn huis. Gisteravond stond ik een paar uur aan de rand van de polder om Maria aan een nieuwe soort te helpen.
Nu zie ik die uilen heel regelmatig, overdag, als ik met de hond wandel. Vaak zit een uitje dan wat suffend op een hekje. Maar 's avonds is natuurlijk leuker; tegen de schemer jagen ze op insecten, en alleen dan roepen ze het kenmerkende roepje.
Foto van 2010, zelfde plek.
Huib is er ook bij. Het duurt echt een uur of twee voordat we eindelijk de uil in beeld krijgen. Op de site van Huib zie je de resultaten fotografisch. Ik beperk me tot het opzoeken van de jagende uil met de telescoop, zodat Maria een mooie waarneming heeft.

Door Maria, de Libellenexpert in mijn kringen, moest ik nog even denken aan een paar plaatjes die ik dit weekeinde maakte. Een vliegende Keizerlibel is volgens mij best een prestatie. Een mannetje Oeverlibel is minder bijzonder, maar ach...het is komkommertijd...



2 opmerkingen:

Maria zei

Hoi Paul,
TOP gisteravond. Ik was helemaal blij met het Steenuiltje. Het is echt een dotje.
Een Grote Keizerlibel in de vlucht op de foto is niet makkelijk en staat er prima op.
Tot ziens,
Maria

Huib zei

Hoi Paul,
Hij zat er echt.Was wel even spannend, maar zelfs de foto van de steenuilt nog herkenbaar op waarneming kunnen zetten.
Was gezellig om bij te praten.
Vanmorgen vroeg even in Amerongen wezen kijken naar de zwarte ibis, maar hij zat er niet, kwam pas na de middag in beeld. Maar ja toen was ik al thuis.
groeten Huib