Overzichten vogels en foto's

donderdag 24 februari 2011

Details

Een wat sober verhaal: valig bruin, zeg maar. Even naar Wassenaar om een nieuwe soort te fotograferen, de Taigaboomkruiper. Maar eerst nog even proberen om de Taigarietgans op de foto te zetten. Geen nieuwe soort, maar een foto zou voor het eerst zijn. Robert van der Meer, die de ganzen zondag nog gezien heeft, navigeert me naar de goede plek. We vinden een wolk Sijzen, een Buizerd op een hekje en een enkele Koperwiek, maar geen Taiga's.
In de bomen krijst een Halsbandparkiet naar ons: die beesten zie je op steeds meer plaatsen opduiken.

Door naar de Wassenaarseslag voor de volgende Taiga, de Boomkruiper. Robert en ik wandelen wat rond in de duinbossen en treffen een groepje kleine vogeltjes, meestal hoog in de toppen. Zwarte Mees, Kuifmees, Koolmees en een Glanskop trekken aan ons voorbij. Veel Grote Bonte Spechten, en -gelukkig- wat Boomkruipers.

De eerste die ik vastleg, is de Taigaboomkruiper! Niet dat ik dat gelijk weet (maar wel denk) want de verschillen met de gewone Boomkruipers, waarvan er ook een paar met het groepje rondtrekken, zijn nihil.  Hieronder plaats ik eerst de Taiga, en dan de gewone. De verschillen: Wittere buik van de Taiga, het beige trapje op de vleugel is meer verschoven en de oogstreep is duidelijker. Helaas was het somber in het bos, dus de plaatjes zijn niet erg goed.



Duidelijk!?
In het bos klinkt het treurige gezang van een Boomleeuwerik. Robert wijst me er op. Het past erg bij het wat mistroostige weer, al valt het hier aan de kust nog mee. We zien de klager niet.

Op de terugweg naar de auto vinden we nog een Goudhaan-mannetje. Ik leer van Robert dat ook deze oranje op de kop kunnen hebben (ik dacht dat alleen Vuurgoudhanen dat hebben). Het ontbreken van de oogstreep maakt het echter sowieso duidelijk.
Op een plas zwemt nog een familie Brilduikers en in de bomen piept opnieuw een stel Grote Bonte Spechten.
 
Door de mist stuur ik weer naar huis, onderweg nog even op zoek naar een Roodhalsgans. Tevergeefs. Ik zet de plaatjes op Waarneming in afwachting van goedkeuring van de Taigaboomkruiper. Die komt snel: een nieuwe soort op een druildag. Mooi!

Geen opmerkingen: