Overzichten vogels en foto's

zaterdag 19 februari 2011

Tureluurs

Wachten. En terwijl ik wacht, typ ik dit berichtje vast op mijn mobiel. Ik wacht op het vliegen van de Velduil, in de auto want het regent hier in Zeeland.
Het is de dag dat ik eindelijk die soort eens wil zien. Samen met een heleboel anderen. In een rij staan we op wacht voor de show van de Velduilen. Jammer dat het druilerig is, en het wordt al langzaam donker. Vorige week rond deze tijd hebben Peter en zijn jongens een prachtbeeld op de uilen gehad. Ik sta, na telefonische aanwijzing, precies op dezelfde plek. Wachten maar....

Ik ben niet zo vroeg op pad gegaan. Op de heenweg alleen even gestopt op de Brouwersdam om een hele groep Roodkeelduikers te bekijken. Ze zitten wat ver, maar het is toch bijzonder (voor mij) om zo'n grote groep te zien. Ik tel er 29, maar het zijn er vast meer.


Er zit deze keer veel meer: Wintertalingen, een Kuifduiker, de gewone Fuut, een mooie man Eider-eend, Middelse Zaagbekken, en een paar vluchtjes: Wulpen, Zwarte Zee-eenden, Scholeksters. Leuke pauzeplaatjes. Bij de sluis weer Grijze Zeehonden. Vier deze keer.



Halverweg de middag ben ik dus naar deze plek gereden; de Stolpweg in Haamstede, vlak naast de Stompe Toren in de Koudekerse Inlaag. Ik heb eerst rondgereden en dat leverde leuke beesten op. In de Inlaag veel ganzen en eenden. Rotganzen, Berg- en Slobeenden, een Steenloper, een paar Tureluurs, Brandganzen en een hele rits Kieviten en meeuwen.
Buitendijks in de Oosterschelde zwemt een Dodaars, en opnieuw Middelste Zaagbekken. De Grote Zee-eenden, ook die zouden nieuw voor me zijn, zie ik niet.
En nu sta ik hier. Een Buizerd zit achter een paar Tureluurs aan, maar mist en gaat beteuterd in het gras zitten. Een Blauwe Kiekendief-vrouw en een Smelleken jagen rond. Op een verkeersbord poseert een Torenvalk. Het wordt bijna donker. Een Kleine Zilverreiger vliegt loom over.


De ster van de dag: Torenvalk


Geen uil. Samen met een hele excursie Zuiderburen baal ik. Geen uil. Een paar Veldleeuwerikken, die wel.
Ik ga niet vaak speciaal achter één soort aan, maar vandaag moest het gebeuren. Die uilen zijn niet heel zeldzaam, maar ik heb nog nooit zo'n beestje gevonden. Ook nu niet. In het donker rijd ik naar huis. Een medevogelaar uit Limburg, ook niet naast de deur, zei vanmiddag: "Dat is zo leuk aan vogelen, je weet nooit of je vindt wat je zoekt, maar je vindt altijd wel wat". Zo is het.  Een Tureluur, bijvoorbeeld.
Volgende keer weer een doel!

Bij het bewerken van de foto's tref ik mogelijk toch nog Grote Zee-eenden aan, ver achter de Middelste Zaagbekken. Het oordeel laat ik aan experts (maar of die iets kunnen met slechte foto's....?).

Geen opmerkingen: