Overzichten vogels en foto's

zondag 27 februari 2011

Kanarie

Nog maar net bekomen van de ontdekking in Wassenaar vertrekken vrijdagmiddag met de familie naar Limburg. Ter ere van de verjaardag van mijn lieve schoonmoeder zitten we een weekeinde in Arcen. Onderweg maar even stoppen in Rijkevoort om de Europese Kanarie te twitchen. Ik zie het gelige vogeltje wegvliegen als we aankomen. Het kost een kwartiertje, mijn dames geduldig wachtend, voor de Kanarie weer terugkomt en ik een plaatje kan maken. Precies één, want dan is ie weer weg. Maar het is voldoende! Het weekeinde is al geslaagd.
Door naar Arcen waar we het weekeinde doorbrengen. Helaas is er door het weer en de activiteiten niet veel tijd voor vogelexcursies. Nou ja, helaas: ik zie wel kans de hele schoonfamilie te verslaan met Kolonisten! Dat is ook wat waard.
Ik doe mijn rondjes op het park en ontdek een vrouwtje Grote Bonte Specht die vakkundig een dennenappel uit elkaar hakt. Gewoon volgen en klikken.


Verder blijft het een poos beperkt tot het fotograferen van de Zwarte, Staart-, Kool- en Pimpelmezen. De foto's zijn vrij somber door het weer, alleen een paar platen pakken een zonnestraaltje mee en zien er gelijk veel leuker uit. Zelfs als er een Zwarte Kraai op staat.



Tot slot vind ik nog een rare Boomkruiper. Ik stuur 'm maar in voor de hulptroepen: een tweede Taiga in een paar dagen lijkt me sterk, al komt hier wel een ondersoort voor: de Kortsnavelboomkruiper. Ik heb de foto's in elk geval nog..... En -een beetje blasé- maakt het niet zo veel meer uit: Het is een ondersoort en ik was met die Europese Kanarie al heel tevreden!
Naschrift: het blijkt een gewone Boomkruiper. Maar het was toch spannend!

Geen opmerkingen: