Overzichten vogels en foto's

zondag 30 maart 2014

Eindelijk een dame

Ik ben bij mijn moeder in Alphen aan den Rijn als Rick Schonewille een oproep doet: Ken Kraaijeveld heeft een vermoedelijke vrouw Blauwvleugeltaling in beeld bij Nieuwkoop, maar heeft geen telescoop bij zich. Ik wel, altijd eigenlijk. Dus nemen we afscheid en ik rijd met mijn verwonderde vrouw en dochter naar de dijk bij Ruygeborg. Ik ontmoet Ken en zet de kijker op de eend die op een meter of vijftig van ons zwemt. Lastig, die dames-eenden, maar dit ziet er goed uit!

Gelukkig komt Nils van Duivendijk aanrijden die positief is over de determinatie van Ken. Van hem leer ik dat dit waarschijnlijk de eerste keer is dat een vrouwtje van deze soort in Nederland is. Dat maakt het toch wel weer speciaal! Al wordt er toch nog wel wat verdeeldheid gezaaid als er gesuggereerd wordt dat het ook een Kaneeleend zou kunnen zijn. Ik vertrouw voorlopig op Nils!

Ik maak nog even een foto van de ontdekker en breng dan snel mijn familie naar huis….




2 opmerkingen:

Maria zei

Ik heb de dame ook ontmoet en wacht met spanning af!
Mooi bewijsplaatje heb je gemaakt, dat helpt wellicht!
groet,
Maria

Pascal Wink zei

Volgens mij was Nils (na jouw vertrek) ook weer wat gaan twijfelen Paul. Het is zeker geen makkelijke vogel. De warme kleur en grote snavel die volgens verschillende mensen (en ook een deel van de literatuur) worden genoemd als kenmerken/indicatie voor Kaneeltaling blijken toch geen valide kenmerken te zijn. Blijft de koptekening over. Het koppatroon is bij deze vogel niet echt uitgesproken maar wijst wel richting Blauwvleugel. Dit werd bevestigd door een Amerikaanse vogelaar die veel ervaring met beide soorten heeft (werd midden in de nacht wakker gepiept door mijn telefoon...). Wordt een hele toer om deze aanvaard te krijgen ben ik bang. Weet jij of Ken hem gaat indienen? Wel een hele mooie vondst. En dat zonder telescoop.