Overzichten vogels en foto's

zondag 1 september 2013

Ruitertje

Even op pad! Het was een druk weekje, en de volgende is niet minder hectisch: Donderdag vertrekken we naar de Botney Cut op de Klaverbank, ver op zee. Op zaterdag weer terug en dan 's avonds op speciaal verzoek een optreden als DJ. Dat is lang geleden en vraagt nogal wat voorbereiding, net als de reis. Ondertussen ook nog aan het werk....


Samen met Gert Vonk rijd ik naar de vogelplas Starrevaart waar een Kleine Geelpootruiter rondstapt. De Amerikaan is niet nieuw voor me, maar een foto is welkom.
Als we aankomen treffen we Wim van Yperen, John en Marie-José van Gestel, en Sander Haak die de telescoop al klaar heeft staan. Leuk beest, op enige afstand midden tussen de Watersnippen en in gezelschap van Zwarte Ruiters, Krombekstrandlopers en wat Grutto's. Het is wel een beweeglijk dier waardoor het plaatje maken nog niet eenvoudig blijkt.





De plaat die ik op Texel van deze soort maakte was echt waardeloos, deze tonen in elk geval duidelijk de Kleine Geelpootruiter. Het had beter gekund, net als de plaatjes van de Krombekken.





Bij de parkeerplaats van Starrevaart vinden we nog een paar IJsvogels die de bijnaam "Blauwe Flits" eer aan doen. Een foto lukt niet. Ook de poging om Gert nog aan een Krombek in de regio te helpen (gisteren was ie er nog.....) mislukt.

We kunnen dus beginnen met de voorbereiding van de zeetocht, waarover hopelijk volgende week meer.

NASCHRIFT:
Een telefoontje van Rick Schonewille zorgt dat Rick, Gert en ik na het eten nog een stevige wandeling in Willeskop doen. In het Natuurontwikkelingsgebied zit een groep Krombekstrandlopers en een Grauwe Franjepoot. Voor de twee mannen nieuwe regiosoorten, dus zeer gemotiveerd stappen we de kade af. We vinden de vogels op de achterste plas, een beetje ver, en al een beetje in de beginnende schemering. Mijn wens op een betere foto valt in duigen, maar een Bunzing onderweg en de blijdschap van mijn gezelschap (dat nu serieus op mij inloopt met twee nieuwe soorten....) maken alles goed.

Grauwe Franjepoot

1 opmerking:

Maria zei

Wat een plannen en wat een waarnemingen!
Werk je 's nachts of zo?! Ben benieuwd of je nog fit genoeg bent op te DJ-en.....Het idee alleen al, de bent een bikkel!
Maar mooie soorten, vooral die kleine geelpootruiter helemaal TOPPERDETOP.
En die grauwe Franjepoot...ja daar ben ik wel een beetje jaloers op, want daar heb ik zondag op Texel een uur naar lopen zoeken!
groet,
Maria