Overzichten vogels en foto's

donderdag 26 september 2013

Uniek gevalletje

"Ben je toch aan het twitchen geslagen, Paul?' De vraag van Pascal Wink vlak naast de Hondsbossche Zeewering bij Camperduin tovert een lach op het gezicht van Gert Vonk die bij mij in de auto zit. Blijkbaar is mijn imago nog onschuldig, wat betekent dat ik niet voor ieder bijzonder vogeltje alles laat vallen om 'm maar te gaan zien. Maar ja, de tripjes van de afgelopen week doen mij in elk geval anders geloven....

Gisteravond levert een item op het forum van Waarneming.nl een schok in vogelend Nederland op als een vermoedelijke Gekraagde Roodstaart een Rosse Waaierstaart blijkt te zijn. Die is nog nooit in Nederland gezien, en nu zit er één "twitchbaar" in de polder van Camperduin. Gelukkig heb ik mijn laatste afspraak van vandaag met een collega die zelf ook regelmatig op een telpost staat, en dus doen we professioneel snel zaken. In het begin van de middag pik ik Gert (die er zelfs onrustig van heeft geslapen....) op.

Als we aankomen blijkt er een beste groep te staan, die het vogeltje natuurlijk net uit beeld heeft zien gaan. Gelukkig keert de Rosse Waaierstaart terug op een overloop tussen een erf en het weiland en kan ik het diertje enige tijd in alle standen vastleggen.
Het gedrag is leuk om te zien: het staartje à la een Winterkoning opstekend en soms rillend op de grond duikend als een bedelende jonge Mus. Ondanks dat de RoWa veelvuldig in de begroeiing duikt, lukt het behoorlijke plaatjes te maken. Zeker als Gert, Max van Waasdijk en ik een poosje afgezonderd op het erf van een manege het beestje opwachten en van wat dichterbij voorbij zien schuiven.

Sluipend
Voorkant


Linkerkant
Klappend met de vleugels

Rechterkant
En achterkant
Het moge duidelijk zijn: een nieuwe soort voor mij en ruim 250 andere vogelaars. Het is een wonderlijk weekje na een behoorlijk slappe tijd daarvoor. En waarnemingen in de landen om ons heen beloven nog meer. Nou is ouder worden op zich niet je-van-het, maar die extra verlofdagen komen nu wel goed van pas!

2 opmerkingen:

Maria zei

Meer dan succesvolle Twitch, ouwe man....:-)
Een heel mooi vogeltje!
groet,
Maria

Marianne De Vogelkijker zei

Ha Paul,

Wat een leuke twitch en mooi dat je hem zo goed hebt gezien en kunnen fotograferen. Moet toch meer voldoening geven dan de eerdere twitches van deze week lijkt me. Leuke beesten zijn het. Uiteraard heb ik dit nieuws volledig gemist maar dat maakt niet uit. Wel jammer dat je nu een reden minder hebt om naar Lesbos te gaan ;-).

Groetjes,
Marianne