Overzichten vogels en foto's

zondag 22 september 2013

Fryslân boppe

Door de telescoop
Na een wat te drukke week en een zaterdag vol klusjes moet ik er echt even tussenuit: ik Whatsapp mijn plan en Rick Schonewille hapt. Samen rijden we vanmorgen vroeg naar Dongeradeel, niet voor het eerst. Een paar weken geleden waren we op dezelfde plek voor de Bonapartes, nu voor de Steppevorkstaartplevier.

We zijn al een poosje in Friesland en knijpen 'm wel een beetje: nog geen meldingen, en ruim tweehonderd kilometer onder wielen..... Net als we afslaan naar de plek waar de vogel gisteren het laatst is gezien, piept Dutch Birding: de vogel zit op dezelfde plek "lekker dichtbij op een akker".

Nu zijn die Friezen ruimte gewend, maar dichtbij? Ik schakel zelfs sinds lange tijd over op een converter en digiscoop om nog een beetje plaat te maken van het bruine beestje dat rondwandelt in een even bruine akker. Een beetje wind erbij. Ik begrijp in elk geval waarom er nog zo weinig foto's zijn gemaakt.

Ik maak plaatjes, maar het licht en het weer maken dat het allemaal matig lukt. Aan de andere kant: een nieuwe soort èn een foto! Niks te klagen!

Met 400 millimeter 
Met converter maakt 2 x 400 millimeter 
Croppen, verscherpen en gemaakt met de telescoop
Het is duidelijk: geen topplaten. Ook een zoektocht naar een Taigaboomkruiper bij Lauwersoog levert geen plaatje. Twee zeldzame soorten en een ontspannen ritje maken er toch een lekker dagje van. 
Rick: Dank!

2 opmerkingen:

Maria zei

Je hebt er het beste wat mogelijk is uitgesleept, en nu heb ik een beeld hoe het zeldzame beestje eruit ziet! TOP
Groet,
Maria

Marianne De Vogelkijker zei

Ja, duidelijk lekker dichtbij op de akker, tsss rare jongens die Friezen ;-).

Nou ja, twee strakke soorten, een herkenbare foto en een gezellige dag zijn ook heel wat waard.

Groetjes,
Marianne