Overzichten vogels en foto's

vrijdag 7 juni 2013

Goudkoorts

Zes blogs in één week, en toch gewoon het werk af en nog steeds getrouwd. Het is gewoon een leuke week...
Gisteren met Marianne afspraken gemaakt: Vandaag even naar de Petten om de Amerikaanse Goudplevier te gaan zien en morgen met Maria en Gert op libellentocht in Brabant. Vandaag dus naar Noord Holland om de vogel te zien die door Luuk Punt zijn mooiste ooit wordt genoemd. Ook ik kan dat zeggen -het is mijn tweede- en Marianne nu ook. Voor Marianne is het een nieuwe soort die normaal niet in haar actieradius had gezeten, maar door mijn overtuigingskracht (zie reactie.... eigenlijk was het haar idee) scoort ze deze nieuwe ervaring.



Het is sowieso de eerste keer -volgens mijn geheugen- dat ik samen met Marianne zo op pad ben. We zien elkaar vaak in de regio, maar echt samen een vogeltrip maken is nog niet gebeurd. En dus kletsen we wat af over andere zaken dan alleen de vogels waar het anders altijd over gaat. Totdat Marianne "stop" roept... Toch een beetje gretig naar de Amerikaan maak ik een noodstop naast een Zilverplevier. Ook leuk....

Lachend tuffen we naar de plek  een stukje verderop waar de Amerikaanse Goudplevier zich wel toont, eerst ver weg. Het beestje komt naar ons toe vliegen en wandelt tot op een meter of twintig al wurmen vissend bij ons langs. Ik maak precies 441 foto's. Luuk heeft gelijk: wat een prachtige vogel, met al dat goud en die prachtige contrasten.







Na dit hoogtepunt rijden we nog even naar de plek waar al jaren achtereen Grote Sterns vertoeven. We volgen het spel van verleiding waarbij een mannetje een vis brengt aan een vrouwtje. Helaas voor deze lust de dame de prooi niet.... Bij vertrek proberen we ook de pracht van de polder naast de Hondsbossche Zeewering te platen.





Tot slot toont Marianne mij de lokale Steenuil in haar woonplaats, op een plek die liever niet breed bekend mag worden. Leuke uil, bijna net zo leuk als die in mijn wijk, maar wel dichterbij.


Morgen misschien weer een blogbericht, over juffers en libellen....

2 opmerkingen:

Marianne De Vogelkijker zei

Tja, nu kan ik heel veel commentaar plaatsen maar ik doe het niet.... 'Overtuigingskracht.....'.
Het was/is een prachtige vogel en een gezellige middag. Bij mij liep dat Goudhaantje trouwens op 30 meter.
Gelukkig hebben we er allebei mooie foto's aan overgehouden en dat is toch wel heel gaaf van zo'n, voor mij zeldzame buiten-de-regio, twitch.

Mijn blogje komt nog, ik ben natuurlijk niet zo snel als jij.

Tot morgen,
Marianne

Maria zei

Hier wordt wel even stil van hoor! P R A C H T I G !
Tot morgen!
Maria