Overzichten vogels en foto's

vrijdag 6 augustus 2010

Vlinderen

Net al zo veel vogelaars richt ik me in deze tijd ook op de andere beesten in de natuur, vooral de vlinders. Deze keer ga ik samen met mijn jongste dochter naar De Kievit in Harmelen, waar aanstaande zondag een vlinderexcursie wordt gehouden: ik ga dan liever een paar dagen eerder. In alle rust lopen Michelle en ik rond, Michelle met een macrolens en ik met een 300mm zoom. Het is sowieso bijzonder dat mijn eigen kind meegaat, maar het is ook erg leuk om haar zo fanatiek achter de vlinders aan te zien rennen.
Af en toe wisselen we van camera, zeker als de Stadsreus(een vlieg met de tekening van een wesp) in de macro toch wel wat te eng blijkt. Redelijk, want is een gewone wesp nog geen twee centimeter, dit beest is bijna dubbel zo groot! Maar, ik kan dus met trots zeggen dat de foto's op deze blog in co-productie zijn gemaakt.

Stadsreus
Het is een drukte, met beestjes dan. Michelle doet de vlinders en de bijen op de bloemen. Samen vinden we Kleine Koolwitjes, Geaderde Witjes, Atalanta, Dagpauwoog, Argusvlinders en tientallen Icarusblauwtjes, sinds deze week dus niet meer nieuw voor me, maar hier kun je je niet voorstellen dat je ze niet eerder hebt gezien. Zo veel! Ook leuk dat we de bovenkant in beeld krijgen: helder blauwe mannetjes en een paar bruine vrouwtjes. Aan de onderkant zien ze er weer verrassend hetzelfde uit.
ArgusIcarus
En dan de bijvangst aan Libellen (Glassnijder en Bloedrode Heidelibel) en ander spul: een Bruine Kikker, een Kustsprinkhaan en nog twee insecten die maar even als onbekend de vraagbaak in gaan. Wie het weet mag het zeggen?!
?????Goudoogje
En vogels? Eén Fitis en een Vink! Maar wat geeft het; een middagje vlinderen met Michelle is al voldoende plezier!

Geen opmerkingen: