Overzichten vogels en foto's

dinsdag 3 augustus 2010

Bloemenboek

Ik heb voor mijn verjaardag een planten- en bloemengids gehad. Ik heb een hele lading plaatjes van bloemen waarvan ik geen idee heb wat het is. Dat wordt studeren, maar ik heb al door dat er in Nederland enorm veelgrondverplaatsing plaatsvindt waarbij de herkomst van de grond behoorlijke verrassingen oplevert. Je vindt dus exoten en tuinplanten in gebieden waarvan je hoopte dat het natuur is.

Vandaag even bij de nieuwe recreatieplas van Woerden geweest. Nog voordat ik op bestemming was vloog een oude bekende voor de auto uit: de Zwarte Roodstaart. Ik maak een paar foto's. Later vind ik er nog twee in de wijk naast de plas.
Bij de plas vliegen een paar Matkoppen rond, een Sprinkhaanzanger zingt zijn toontje en een paar Rietgorzen vliegen rupsen naar hun nest. Op de plas zie ik een enorm aantal Nijlganzen. Dat is verontrustend, want die beesten horen hier niet!
Tussen de bloemen vliegen Argusvlinders en een nieuwe soort voor mij: het Icarusblauwtje. Leuk dus.
En dan die bloemen. Ik kan ze niet allemaal vinden in mijn boek (Peter, help?). Waarschijnlijk heb ik gewoon een paar ontsnapte tuinplanten te pakken, weet ik veel....... Kikkerbeet.

's Avonds nog even met de Van Der Meers naar de uilen zoeken: zij hebben de Steenuil nog nodig voor de maandlijst. We vinden er één dus dat is verzorgd. Ik doe ondertussen nog een paar bloemen (die Kikkerbeet heeft Peter voorgezegd) en wat insecten met de macrolens.

Ik weet niet of het wat wordt met die planten, maar het fleurt wel lekker op.

Geen opmerkingen: