Overzichten vogels en foto's

zaterdag 21 augustus 2010

Jagen

Onderweg naar de Groene Jonker zie ik in de buurt van Zegveld een wolk Boerenzwaluwen uit een schuur komen. Auto aan de kant en even kijken. Helaas kan ik de boer niet vinden en kan ik (dus) niet vrijelijk binnen vallen.
Gelukkig zitten tientallen zwaluwen me aan te kijken terwijl ik in de opening van de stal sta. Een beetje donker is het wel. Maar ik kan duidelijk de ouders met de roodbruine kinnen herkennen, en dus ook de jonge vogels die meer beige keeltjes hebben.

Ik haast me van de boerderij zonder ontdekt te zijn.

De Groene Jonker is een oase voor de ganzen aan het worden. Honderden Grauwe Ganzen zitten ver in het gebied. Vlak bij de weg grazen Brandganzen. De Wintertalingen zijn er, Slobeenden slobberen en de Bergeenden zijn aan het verkleuren. Lepelaars luieren op de kant van de grote plas. Verder is er nog steeds een keur aan weidevogels en steltlopertjes: Overloper, Bosruiter, Groenpootruiter, Kleine Strandloper, Bontbekplevier, Kemphaan, Kleine Plevier, Watersnippen en meer gewoon: de Kievit!

Vooral in de lucht is het druk. Een stel Buizerds (of is het Buizerden?) jaagt aan de westkant van de Jonker. Het midden en oosten is het domein van vier Bruine Kiekendieven: Langzaam vliegend en even langzaam duikend beroeren ze de watervogels om er vervolgens doodleuk en op het gemak tussen te gaan zitten. Het gebeurt helaas op een flinke afstand, dus het is leuker om live te zien dan om het spel te fotograferen.
Op de terugweg pak ik nog een Purperreiger in een slootkant mee, en vier Ooievaars van de Zegveldse opvang. Allemaal niks bijzonders....

Geen opmerkingen: