Overzichten vogels en foto's

vrijdag 2 april 2010

Zonder blad is het beter

Gisteren was ik bij mijn zwager en schoonzuster; verjaardag. Leuk, ook omdat er in de bomen in de ruime tuin twee Grote Bonte Spechten hartstochtelijk elkaar na zaten. Met de klikklak van de familie nog wel een foto gemaakt, maar ik ga nog wel even terug. Want het is wel een kans om die onrustige beesten een keer van dichtbij vast te leggen (cliffhanger?).

Ik wist al een paar dagen dat er sinds lange tijd een Middelste Bonte Specht in de provincie is. Door die tuinbeesten was ik daaraan weer herinnerd. Dus vandaag op pad naar het landgoed Eyckenstein bij Maartensdijk, niet ver van het spechtenbos waar ik de Zwarte, Grote Bonte en Kleine Bonte Specht vond.

Nu vogel ik meestal onrustig wandelend om lekker veel soorten te zien, of om invalshoeken te vinden voor een betere foto. Als je echter op zoek moet naar één vogel die ook nog de neiging heeft onvindbaar te zijn, wijzig ik de strategie: Ik ga ergens staan waar ik de vogel mag verwachten (meestal omdat ie daar eerder is gezien, als bij de Baltimore). Dit keer op een plek, midden in het bos, waar twee andere vogelaars de specht kort ervoor nog hebben gezien. De vogel en de vogelaars zijn vertrokken als ik nog meer dan anderhalf uur tegen een boom het bos doorstaar. Ik zie een paar Grote Bonte, maar ze zitten te hoog voor een foto. Het roepen wordt wel door de Middelste beantwoord waardoor ik weet dat ik een eind van hem af ben. Ik besluit toch te blijven staan.

Mezen, Boomklevers, Boomkruipers en een Winterkoning scharrelen om me heen. Leuk, maar ik kom voor die specht, nieuw voor mij en mijn lijst!

Opeens roept het zwart-wit-rode beestje vlak boven mijn hoofd. Al mijn staren ten spijt, ik had hem niet zien aankomen en nu moet ik snel focussen om nog een paar goede foto's te maken. De specht scharrelt wat in een boom op een meter of veertig, en hupt dan via een paar bomen uit beeld. Later zie ik hem nog een keer hoog in een berk.




Het is leuk om al wandelend allerlei vogels toevallig te treffen, maar het echte spotten van één speciale vogel is wel spannender. Zeker omdat in bossen als deze over een paar weken niks meer te zien valt als de bladeren weer terug zijn; de lente kent ook nadelen....

Geen opmerkingen: