Overzichten vogels en foto's

zondag 29 juni 2014

Libellen

Vanmorgen rijd ik even naar Laren: even lekker naar buiten en op tijd thuis voor de wedstrijd.
In Laren, bij het bijna droge Laarder Wasmeer, vliegt de Zuidelijke Heidelibel. Een zeldzaam beestje voor Nederland en nog niet op mijn lijst.

Zwervende Pantserjuffer met tweekleurig pterostigma
Lichtblauw uiteinde: Tengere Pantserjuffer
Grote Groene Sabelsprinkhaan

Het is echt zoeken geblazen tussen het Pitriet. Gelukkig is er veel te zien. Tussen al het vliegend spul vind ik een paar juffers waarbij ik het boek even nodig heb: De Tengere Pantserjuffer had ik wel eens gezien, maar de Zwervende Pantserjuffer is ook nog nieuw voor mij. Een tweekleurig pterostigma (onthoud deze term als je aan deze diertjes begint, ze zijn belangrijk!), de vlekjes op de vleugels dus, is een belangrijke indicatie voor deze soort. Priegelwerk om dat allemaal te onderscheiden, maar wel leuk.


Witte vlekjes op de vleugels: Zuidelijke Heidelibel

Zwart pterostigma en veel meer zwart, gele rand in de poten: Bruinrode Heidelibel


Uiteindelijk vind ik vijf Zuidelijke Heidelibellen, soms in de war gebracht door de Bruinrode Heidelibel die ook hier rondvliegt. Lastig, maar de lichte pterostigma met de zwarte rand maakt het onderscheid eenvoudig. Ik zie kans om weer heel dicht bij de libel te komen.





Veel geleerd dus, en weer een paar macroplaten van nieuwe soorten rijker. Op naar de kwartfinale.

Hup Oranje!

2 opmerkingen:

Maria zei

Jeeeetje!!! Ik had met je mee gewild!!! Die zuidelijke had ik ook nog niet. Je hebt super, jaloersmakende platen gemaakt.
groetjes,
Maria

Marianne De Vogelkijker zei

Mooie macro's heb je gemaakt, en gaaf die close-up met die facetjes. En wij hebben ze (= zuidelijke heidelibel) ook gevonden na het lezen van jouw blog. Dat blijkt dan zo af en toe best nuttig te zijn ;-).

Fijn weekend,
Marianne