Overzichten vogels en foto's

zondag 28 augustus 2011

Jantje lacht, Jantje huilt....

Volgens Buienradar wordt het het eerst droog in Zeeland, dus daar ga ik naartoe. Door de regen op weg naar twee nieuwe soorten, de Morinelplevier en de Koereiger.


Het begint goed. Op een akker bij Wissenkerke jagen twee Bruine Kiekendieven vlak bij de weg. Vanuit de auto lukt het een plaatje te maken van deze prachtige acrobatische rovers.



Snel door naar de plek waar vijftien Morinelplevieren moeten zitten. Het wordt toch ook hier snel donkerder, dus snel plaatjes maken van de doortrekkers die wat ver op een akker zitten, samen met Goudplevieren en een enkele Bontbekplevier.





Geen jubelende kwaliteit, maar wel een nieuwe soort op mijn lijst! Ik rijd nog even om naar de andere kant van de akker, maar daar zitten geen Morinellen, wel Wulpen, Kemphanen en nog meer Goudplevieren. Het begint ondertussen te regenen.




In de Schor Oesterput zoek ik met een paar Vlaamse vogelaars toch nog even naar de Geelpootruiter, maar helaas. Ook hier Goudplevieren, een stel Tureluurs en een enkele Kemphaan. De regen verstrooit de foto's, maar dat is eigenlijk best leuk.




Een stukje verder treft een groepje Zwarte Ruiters hetzelfde lot, druipnatte pracht!


Het zonnetje en enorme plensbuien lossen elkaar af. Ik vogel dus vooral vanuit de auto maar het wordt hier niet meer droog. Ik ga op weg naar Flakkee, op zoek naar de Koereigers bij Stellendam.

Vanaf de weg, waar een handvol telescopen staat, lukt het niet, dus ga ik te voet het gebied in. Dat betekent natte voeten, kilometers en veel brandnetels met als voordeel dat er honderden Atalanta's vliegen. Een flinke wandeling tot de koeien. Maar....geen reigers, ook niet wanneer ik er meer dan een uur naar zoek. Ondertussen wel weer een gezin Kiekendieven, Putters, Kneuen en talloze ganzen. Ach, het is als het weer: Regenachtig met af en toe zon, of zonnig met af en toe een bui?





Wel de koeien, niet de reigers




1 opmerking:

Marianne zei

Denkend aan Holland, zie ik lome koeien zonder zeldzame reigers staan....

(vrij naar Hendrik Marsman)

Paul, aan jou lag het niet. Wat een bikkel. Regen trotserend, brandnetelvelden doorgetijgerd.... Wat een hobby hebben we toch hè, heerlijk dat buitenleven!?

Marianne