Overzichten vogels en foto's

vrijdag 27 september 2019

Gorzen zoeken

De herfst is al begonnen, en dat merken we. Prachtige luchten met af en toe een stevige bui, spinnen overal en paddestoelen die uit de grond schieten. En verdwalers overal! Jammer dat ik het druk heb met van alles en nog wat en weinig gelegenheid neem om te vogelen. En om te bloggen...

Zo hebben jullie geen verslag gehad van mijn heerlijke reis door Schotland. Excuus! Een reis vol prachtige wandelingen en bijzondere ontmoetingen, dolfijnen, pubs met muzikanten en meer (alleen never nooit een auto huren bij Greenmotion in Glasgow!). Het leverde in ieder geval een nieuwe vogelsoort op (de Schotse Kruisbek) en een paar mooie platen aan de muur van mijn nieuwe huis.



Maar door naar vandaag! Door de drukte al een paar dagen niet in de gelegenheid geweest om naar Noordwijkerhout te gaan waar een Bosgors is gevonden. Voor mij een nieuwe soort en dus stap ik eindelijk weer eens in de auto, pik Gert Vonk weer eens op en sta vol verwachting een uurtje later op het BAVO-terrein. Wij sluiten ons aan bij een groepje vogelaars die natuurlijk de Bosgors niet in beeld hebben. En we horen dat dat dan ook nog wel een poosje zo kan blijven....

Nu zit op hetzelfde terrein ook nog een Dwerggors. Iets minder zeldzaam en ik heb zo'n vogeltje wel eens gezien, maar ik kan wel een betere plaat gebruiken. Dus eerst maar even die kleine neef opgezocht. Het vogeltje sluipt over de grond, zoals veel van de Gorzen doen, en het duurt even voordat ik kan afdrukken.





Ondanks het sombere weer toch best aardig! Ik ben tevreden en ga de groep ondersteunen bij het opzoeken van de Bosgors. Geen sinecure! Het beest zit waarschijnlijk ergens in een struik, of eronder op de grond. Niet te zien dus. Gelukkig verraadt de vogel soms zijn schuilplaats door een schel piepje en na ruim een uur vinden we de vogel die als een muis door het gewas kruipt. Ik zie het beestje een paadje oversteken en heb een split-second om een foto te maken....


Mis dus, en de zoektocht begint opnieuw. Het duurt echt nog een behoorlijke tijd voordat de dwaler een struikje invliegt en ik een paar foto's kan maken die door de duisternis vooral onscherp zijn. Maar....hij staat op de plaat! Met de kenmerken waardoor het verschil met de kleinere Dwerggors leuk te vinden zijn (kijk naar de tekening op de kop, en de streepjes op de flanken, om maar wat te noemen). 



Door de regen rijden we terug, Gert en ik. Tevreden na een ouderwetse en geslaagde twitch! Erg leuk weer!!

4 opmerkingen:

Maria zei

Hoi Paul,
Lekker die gorzen!!! en gezellig weer ff ouderwets met Gert een twitch doen!
Happy weekend!
Groetjes,
Maria

Frans zei

Dag Paul; jij wel de bosgors, mooi hoor. Ik was er, maar heb de dwerggors slechts gezien. Ook een mooie soort hoor. Met 40 man lopen zoeken tussen 14.00en 16.00 uur...nada. Om 17.30 werd ie weer gemeld maar toen was ik alweer thuis. Ik zal dus een nieuwe poging moeten wagen als ie blijft zitten.
Groeten
Frans

Germán Ibarra Zorrilla zei

Precioso reportaje, tienes un blog extraordinario. Saludos desde España.

Francisca zei

We financieren mensen die projecten hebben maar geen middelen hebben voor de uitvoering ervan voor een bedrag van 3.000 euro tot 10.000.000 euro.
-------------------------------------
* Financieel
* Hypotheeklening
* Investeringslening
* Autolening
* Consolidatieschuld.
* Kredietlijn
* Tweede hypotheek
* Terugkoop van krediet
* Persoonlijke lening

Contacteer ons:
E-mail: Axabanquebelge@outlook.fr
Whatsapp-nummer: +33780725269