Overzichten vogels en foto's

vrijdag 12 augustus 2011

Lachen

De laatste twitch van deze vakantie, schat ik in. Maandag begint het werken weer.
Met de jongens Van Der Meer pik ik Fred Klootwijk op voor de Lachstern, ergens hoog in Noord Holland. We beginnen in de polder OT-PV, wat dat ook mag betekenen. In die polder worden bollenvelden onder water gezet en daar profiteren talloze meeuwen, weidevogels en steltlopers van. En een stel Aalscholvers blijkbaar ook.



We vinden makkelijk Bosruiters, Oeverlopers, Kemphanen en Witgatjes. In een ander plasje staan Lepelaars, Rosse Grutto's, Grote Zilverreigers, Regenwulpen en Tureluurs. Wel wat ver weg. In de bermen Steenrode Heidelibellen. Nog geen Lachstern...
We rijden wat rond om de stern en de Gestreepte Strandloper te vinden, maar dat lukt niet, net als de Grauwe Franjepoot die bij Camperduin maar niet in de kijker komt.


We gaan zelfs terug om mijn wenssoort toch te vinden, de Lachstern is na een uur zoeken nog steeds niet in beeld. We doen een tweede poging aan de Korte Ruigeweg.
Robert ontdekt 'm in een grote groep meeuwen. Op het moment dat ik even door de telescoop geniet van deze nieuwe soort, vliegt de boel op en verdwijnt. Net voordat de stern achter de bomen verdwijnt weet ik 2 plaatjes te maken. Klassiek slechte bewijsplaatjes.


We rijden een stukje richting Zijpe waar we in een plas een groepje Bonte Strandlopers vinden met twee Bontbekken en een Kleine Strandloper. Lekker dichtbij. Een prachtig beestje in het doorbrekende zonnetje. In de kant tref ik nog een heel donkere Kwikstaart, die ik maar even voor de deskundigen gooi als Rouwkwikstaart. Benieuwd of het wat wordt, want het is wel een nieuwe fotosoort in Nederland.





,



Door naar de Putten, om Fred aan de Grote Stern te helpen. Dat lukt als ze over ons heen naar de plas vliegen. Op en rond de plas veel Goudplevieren, Steenlopers en Scholeksters, en ook hier Groenpootruiters, Oeverlopers, Bonte Strandlopers en dat soort "spul". Op de dijk vinden we een Hooibeestje en de Argusvlinder. Over de dijk, waarop we een heerlijk zonnig half uurtje doorbrengen als trektellers, helaas alleen meeuwen en een stel Zwarte zee-eenden. Geen Jagers of Stormvogels.







Bijgebruind nemen we afscheid van Fred, al veel te laat voor het avondeten. Fijne dag: nieuwe soort, betere plaatjes van de Kleine Strandloper, en eindelijk een paar Regenwulpen behoorlijk in beeld. Ik ben best tevreden!

Nou kun je altijd wensen dat je meer millimeters lens hebt. Maar dat ik vanuit Camperduin vier Kamelen kan fotograferen, gelooft niemand. En toch........

Geen opmerkingen: