Overzichten vogels en foto's

woensdag 26 april 2017

In de war?

Het eten staat nog net niet op, dus ik kan nog even weg: een Steppekiekendief in onze regio! En dan ook nog een bijna volwassen beestje, mooi bijna wit met zwarte vleugelpunten. Een soort waarvoor ik zo naar Groningen zou rijden.

Maar dat hoeft dus niet. 't Weegje bij Gouda is ver genoeg. En als ik aankom en mij aansluit bij Garry Bakker, Gert Vonk en later ook Martijn de Jong en Rick Schonewille kan begroeten, dan is het zeker: dit is bijzonder.

Ik zie de vogel eerst op grote afstand in een boom zitten, en het duurt echt best lang voordat hij een beetje in de buurt komt. En dat meestal op hoge snelheid waarbij de vogel baltst met een man Bruine Kiek die hier schijnbaar zijn territorium heeft. Of is het toch ruzie? De Steppekiek draait moeiteloos om zijn as terwijl hij naar beneden duikt, en weer tot op grote hoogte optrekt. Het is machtig om te zien. Maar of het biologisch nou helemaal in orde is....?

Af en toe vliegt de vogel weg en tijdens het wachten vermaak ik me met de Bruine Kiek die stoer door het gebied vliegt. Ook mooi, hoor!



Fotografisch is het wat lastig: de witte vogel geeft in het avondlicht net te weinig contrast voor een heel scherpe foto. Maar het lage licht in de ogen van de doortrekker is betoverend.








Morgen eerst nog maar een poging wagen voordat de Koning zijn feest geeft.....

2 opmerkingen:

Maria zei

Zucht...wat mooi! En spectaculaire beelden!
De bruine kiek is al prachtig, laat staan die Steppekiek!
groetjes,
Maria

Marianne De Vogelkijker zei

Hoi Paul,

Wat een onwijs gaaf beest is dit. En zo mooi samen op de foto, wat wil je nou nog meer? Ja, beter, dichterbij, etc. etc. dat wensenlijstje ken ik. Ik kan me zo voorstellen dat jullie daar heerlijk hebben staan genieten van deze special en wat een verrassing, nu al twee dagen!

Groetjes,
Marianne