Overzichten vogels en foto's

zaterdag 29 april 2017

Plakken

Lekker weer, even naar buiten. Ik besluit een plaatje te gaan maken van de Sprinkhaanzanger. Gewoon omdat het kan. In de Groene Jonker zingt er één, staat op Waarneming.



Ik kan hem niet vinden, klets wat bij met Hans Russer en Wouter Kortleve, maak plaatjes van een Snor en de luidruchtige Rietzangers, en ga op zoek naar twee Koereigers die in de buurt rondhangen.



Ik vind ze vrij vlot, maak een filmpje van het stel dat de koeien lijkt te pikken en rijd vervolgens achter een melding van een Zeearend aan, bij Nieuwkoop. Net als ik besluit om naar huis te gaan, piept Wouter een Grote Grijze Snip, in de Groene Jonker.... Dat zou wel heel bijzonder zijn, en ik rijd dus terug. Nog maar één keer eerder zag ik deze vogel in Nederland, en dan ook nog in het saaie winterkleed. Binnen tien minuten sluit ik mij opnieuw aan bij Wouter die de vogel nog steeds in beeld heeft.




Ik kan ruim een half uur genieten van de vogel die normaal in Siberië en Noord Amerika verblijft. Het beestje loopt samen met wat Kemphanen en een Grutto rustig te eten. Dan vliegt de Snip op, samen met een prachtige Zwarte Ruiter in zomerkleed, ver het gebied in. Gelukkig heb ik de foto's nog...... Al zijn ze vanaf grote afstand gemaakt.


De Sprinkhaanzanger vind ik niet (ook daarvan heb ik gelukkig nog een foto, hieronder), en ik moet nu echt naar huis. Voor een uurtje vogelen ben ik wel een beetje te lang blijven plakken, maar een beter excuus dan een Grote Grijze Snip bestaat bijna niet......


4 opmerkingen:

Maria zei

Hoi Paul, Zo veranderd een normale zaterdag dan weer in een verrassende vogeldag ;-)
Echt mazzel. En zo lekker in de buurt. Het filmpje is leuk! En die grijze snip, om te watertanden ook al is ie op afstand!
Fijne zondag,
groetjes,
Maria

Maria zei

en verandert....moet natuurlijk met een "t"......

najma zei

echt heel leuk

Marianne De Vogelkijker zei

Dat was een heerlijk lang uurtje met een paar heel mooie en leuke (koereigers) soorten!

Groetjes,
Marianne