Overzichten vogels en foto's

vrijdag 12 april 2013

Tussen de buien

Het regent hard als Gert Vonk en ik onderweg gaan naar Den Helder, op weg naar mijn derde nieuwe soort voor dit jaar. Gisteren is een Rode Rotslijster gevonden tussen de dijk en het centrum van het dorp. Er is nog wel wat discussie of het toch niet een ondersoort van de Blauwe Rotslijster is..... Lastig zat met een vogel die zowel rood als blauw toont.

Het lijkt een vliegerig type maar als we aankomen zit het beestje op een dak te poetsen, soms in het zicht, soms niet. De aanwezigheid van een stuk of twintig medevogelaars maar het eenvoudig de zuidering te volgen, zij het op flinke afstand. Een geluk is dat we precies tussen twee voorjaarsbuien, en dus droog, plaatjes kunnen maken.

Al pratend met bekenden voeg ik me bij een clubje dat gokt dat de Lijster af en toe een zandhoop met wat keien opzoekt. Waarschijnlijk toch een hang naar zijn normale biotoop. En het plan slaagt als de vogel, een minuut op twee op een stapel stenen en puin komt zitten. Ratelen maar met die camera.





We moeten terug, de klussen en het werk kunnen wel wat uitstel, maar geen afstel verdragen. De eerste druppels motiveren ook en door de stromende regen rijden we weer naar huis. Dankbaar voor de regenpauze, en blij met de twitch. Het was veel te lang geleden dat Gert en ik op pad waren! Gezellig zo....

2 opmerkingen:

Huib zei

Hoi Paul,

zag op waarneming dat de vogel in Den Helder gezien was.
Even zoeken en ja hoor, Paul van de Werken was daar ook weer.
Mooie vogel en mooie foto's
groeten
Huib

Maria zei

Mooie vogel ?! Ik vind het net of een lijster in een schuur tussen de verfblikken is gelopen ;-)
Maar interessant is het natuurlijk wel.
Den Helder is wel een P-eind. Ga ik niet doen.
Gelukkig heb ik dan jouw foto's om te zien wat ik mis.
groetjes,
Maria