Overzichten vogels en foto's

zondag 14 april 2013

Poldertje

Ik zit, tijdens het voetbalkijken, in de tuin mijn blog te schrijven. Eindelijk lenteweer, na de middag dan. Alle stoere plannen om vroeg de trek te tellen zijn overboord gegaan. Ik klus nog wat aan mijn nieuwe terrarium en ga in de middag even op ziekenbezoek bij mijn moeder in Leiderdorp.
Dan is het maar een klein stukje naar "Poldertje Poelgeest" waar Fred Klootwijk mij een berichtje over stuurde: de Buidelmezen zijn er weer. Dat is zo'n vogeltje dat je zelden ziet.

Ik tref een paar vogelaars, waaronder Fred, waarmee we de altijd verbazend moeilijk te vinden Buidels opzoeken. Behalve het boevenmasker zijn de vogels erg goed gecamoufleerd voor de plek waar ze meestal eten. Toch vinden we het meisje. Prachtig te zien terwijl ze in de lisdoddes zaadjes plukt waarbij de pluizen in het rond vliegen.




Ook de ganzen hebben de lente in het hoofd, en ruziën wat. Ik maak er plaatjes van. Met een schuin oog zie ik een reiger aankomen. In een flits zie ik dat het een Purperreiger is, zeldzaam aan de kust. Ik roep dus "purper" en gelijk staat mijn omgeving in vuur en vlam. Het blijkt de eertse melding in deze polder (het is eigenlijk een parkje, maar goed...) dus help ik een paar collega's aan een nieuwe Poelgeest-soort. Graag gedaan! Een koppel Wintertalingen laat zich niet verstoren door het kabaal van de lokalen.
Niet de mooiste foto, maar wel heel bijzonder voor Poelgeest



Samen met Fred zoek ik nog even naar de Blauwborst die baltsvluchtjes maakt, tref nog een Pijlstaart, wat gewone en IJslandse Grutto's, Aalscholvers en Rietgorzen. Vooral de zangers laten weten dat het voorjaar is.




Eén zwaluw maakt nog geen zomer, maar de tweede Boerenzwaluw van het jaar en en een Huiszwaluw onderweg betekent wel de lente, lijkt mij. Lekker hoor!


Geen opmerkingen: