Overzichten vogels en foto's

zaterdag 27 april 2013

Regiosoorten

Vandaag even een paar vogeltjes spotten in de buurt. Samen met Gert en Anja Vonk die mij op een paar eetkamerstoelen opwachten bij 't Weegje bij Moordrecht. Daar vliegt een Witwangstern. Niet nieuw voor mijn lijst, maar wel bijzonder. De vogel heeft gezelschap van een stuk of vijftig Zwarte Sterns en Visdieven, maar laat zich niet dichtbij zien.

Wel kiek ik weer eens een stel Zwartkoppen en een Fuut die duidelijk laat zien dat de lentewind nog stevig is. In het licht is zelfs een Wilde Eend nog een plaatje waard, en dus maak ik ook die foto.







 De familie Vonk laadt het huisraad weer in, en samen met Gert ga ik naar de Reeuwijkse Hout waar wel een nieuwe regiosoort voor mij vliegt; de Gekraagde Roodstaart. Maar eerst leggen we de Braamsluiper vast, een soort die zich tussen de struiken beweegt en heel lastig te fotograferen is. Maar het lukt! Naschrift: de door mij als Tjiftjaf gedetermineerde vogel blijkt een Tuinfluiter (zie de grijze zijhals). Dank aan Robert van der Meer voor de terechtwijzing!


Dit KBV'tje blijkt een Tuinfluiter.

Natuurlijk barst het in dit gebied van de Tjiftjaffen en Fitissen, Zwartkoppen en Pimpelmezen. Eigenlijk verstoren ze de zoektocht naar de Gekraagde Roodstaart, maar ik kan het ze niet kwalijk nemen. Na lang wachten krijgen we de nieuwe soort toch in beeld, op een afstandje want ook deze soort is schuw.



Tot slot wandelen we nog even naar de plek waar al een poosje een Ransuil jaagt, en slaapt. Het is even zoeken naar de slapende uit die heel af en toe even een oogje open doet.



Met de jas dicht maar zonder petje is het weer fantastisch te doen. Dit weekeinde snel nog maar een paar regioplekjes afstruinen!

3 opmerkingen:

Marianne De Vogelkijker zei

Leuk zo'n gekraagde roodstaart in de regio. Morgen naar de Steltkluut in de GJ?

Overigens heeft je zwartkop een ringetje, heb je die nog afgelezen?
De fuut is erg mooi met z'n wapperende kuif!

Groetjes,
Marianne

Maria zei

Prima dagje zo te zien!
De zwarte stern is beeldschoon en om de fuut moest ik lachen.Mooi als het lukt de lastige braamsluiper op de foto te krijgen, en dan nog wel zonder takken er voor! En de ransuil, ja gewoon heel lekker geplaat!
Groet,
Maria

Huib zei

Mooi resultaat van een dagje vogelen.
Toch leuk dat je naast de bijzondere soorten ook nog de wilde eend op de foto zet.
Genieten van de bijzondere en ook van de veel voorkomende vogels.

groeten
Huib